Elektrische Volvo-trucks rijden meer dan 80 miljoen kilometer in vijf jaar
Hoeveel schoner zijn elektrische trucks?
Sinds 2019 hebben elektrische Volvo-trucks wereldwijd al meer dan 80 miljoen kilometer gereden in het commerciële goederenvervoer, zo blijkt uit nieuwe data. Bij het afleggen van dezelfde afstand met gelijkwaardige vrachtwagens met een dieselmotor, zou meer dan 25 miljoen liter diesel zijn verbruikt en de CO2-uitstoot via de uitlaat is met 68.000 ton verminderd.
“Ik ben blij om te zien hoe transportbedrijven elektrische trucks in hun dagelijkse activiteiten omarmen en de voordelen ervan inzien. De transportsector vertegenwoordigt 7% van de wereldwijde CO2-uitstoot en elektrische vrachtwagens zijn een belangrijk middel om de klimaatvoetafdruk te verkleinen. Dankzij de vele bedrijven die vroeg zijn overgestapt op elektrische trucks, zien we nu al het enorme potentieel van deze technologie”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.
5 jaar elektrische knowhow
Dat Volvo Trucks zo vroeg is ingestapt in het elektrische vrachtwagensegment, heeft geleid tot een unieke expertise en ervaringen op het gebied van elektrisch vervoer zonder uitstoot. Deze kennis wordt gebruikt bij de doorontwikkeling van Volvo's elektrische aanbod van volgende generaties:
- Het loont de moeite om een early adopter te zijn: transportbedrijven met elektrische trucks hebben een sterk concurrentievoordeel wanneer ze emissievrij transport kunnen aanbieden aan kopers in de transportsector.
- Het maximaliseren van het gebruik van de investering, in zowel de elektrische truck als de laadinfrastructuur, bouwt een sterke business case op voor transportbedrijven. Dit kan onder andere door het optimaliseren van logistiek en rijroutes en het delen van laadfaciliteiten tussen exploitanten.
- De voordelen van elektrische trucks gaan verder dan de milieuwinst: chauffeurs ervaren een aanzienlijk betere werkomgeving met veel lagere geluids- en trillingsniveaus.
Wereldwijde groei van elektrische trucks
Het aantal wereldwijde leveringen van Volvo's elektrische vrachtwagens steeg in 2023 met 256% tot 1.977 trucks en de interesse van klanten houdt aan in 2024. In Europa koos meer dan de helft van de elektrische truckklanten in het eerste kwartaal van dit jaar voor een Volvo - Volvo's aandeel in het elektrische-segment was 56%. In de Verenigde Staten vertegenwoordigde Volvo 44% van alle verkochte elektrische vrachtwagens.
Volvo heeft tot nu toe meer dan 3.500 elektrische trucks geleverd aan klanten in 45 landen op zes continenten. Een mijlpaal was de levering van de eerste zware elektrische trucks aan Latijns-Amerika in 2023, met voertuigen aan klanten in Brazilië, Chili en Uruguay. Volvo werd ook de eerste vrachtwagenfabrikant die batterij-elektrische zware trucks leverde in Marokko, Zuid-Korea en Maleisië. “Niet alleen transportbedrijven, maar ook inkopers van transport- en logistieke diensten sluiten zich aan bij SBTi (Science Based Target initiative) en beginnen duurzame transportoplossingen te eisen van hun leveranciers. Dit is nog een drijfveer voor de verschuiving naar elektrische trucks”, zegt Roger Alm.
Elektrische trucks voor alle transportbehoeften
Volvo's elektrische trucks voldoen aan de behoeften in een breed scala van toepassingen - van stadsdistributie en afvalbeheer tot regionaal transport en de bouw. In de vijf jaar van elektrificatie heeft Volvo ook een sterke expertise opgebouwd in het optimaliseren van de energieconsumptie, het opladen en het onderhoud van elektrische vrachtwagens.
Sinds 2019 is het elektrische aanbod van Volvo Trucks geleidelijk uitgebreid tot het huidige aanbod dat acht volledig elektrische trucks omvat. De elektrische truckmodellen die Volvo aanbiedt zijn: de Volvo FL Electric, FE Electric, FM Electric, FM Low Entry, FMX Electric, FH Electric, FH Aero Electric en de VNR Electric. De bestverkopende is de Volvo FH Electric, die onlangs is uitgeroepen tot International Truck of the Year 2024.