Volvo schaalt serieproductie elektrische trucks in Gent op
"Ik ben enthousiast! De fabriek in Gent is de grootste in ons netwerk, dus dit is een zeer belangrijke mijlpaal. Nu kunnen nog meer transportbedrijven elektrisch gaan rijden met Volvo," zegt Roger Alm, President Volvo Trucks.
In Gent worden drie verschillende elektrische modellen gebouwd: de Volvo FH Electric, de Volvo FM Electric en de Volvo FMX Electric. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton GCW (50 ton in Nederland) aan en kunnen worden aangepast voor een breed scala aan transportbehoeften.
"Onze trucks zijn geliefd om hun uitstekende kwaliteit, veiligheid, design en chauffeurscomfort. Het doet me veel plezier dat onze klanten al deze voordelen kunnen genieten en tegelijkertijd goederen kunnen vervoeren zonder CO2 uit te stoten," zegt Roger Alm.
Veel flexibiliteit
De fabriek in Gent is de grootste productielocatie van Volvo Trucks met een jaarlijkse capaciteit van ongeveer 45.000 trucks. De elektrische trucks worden geassembleerd op hetzelfde platform en in dezelfde productielijn als de diesel- en LNG-trucks, in een productieopstelling die de fabriek een hoge flexibiliteit geeft als het gaat om het verwerken van verschillende varianten en eisen. De accupakketten komen uit de onlangs geopende accu-assemblagefabriek in Gent, die vlak naast de productielijn ligt.
De eerste elektrische trucks
Gent is de vierde fabriek van Volvo Trucks waar elektrische vrachtwagens worden geproduceerd. De eerste was Blainville in Frankrijk, waar Volvo in 2019 begon met de bouw van elektrische trucks voor afvalverwerking en stadsdistributie. Een jaar later startte de vestiging in New River Valley, VS, met de serieproductie van de VNR Electric, ontworpen voor regionaal transport. Vorig jaar werd een belangrijke mijlpaal bereikt toen Volvo Trucks als eerste fabrikant ter wereld de zwaardere range trucks in serieproductie nam in de fabriek in Tuve, Zweden.
Tot nu toe heeft Volvo Trucks orders ontvangen – inclusief intentieverklaringen – voor ongeveer 6.000 elektrische trucks in 42 landen in zes continenten.
Roger Alm vervolgt: "Nog maar een paar jaar geleden dachten velen dat het onmogelijk was om trucks voor zwaardere transportinzet ook te elektrificeren. Maar we hebben al vroeg besloten dat elektrificatie onze belangrijkste weg naar een uitstootvrije toekomst is. Nu kunnen we een toonaangevende reeks speciaal gebouwde elektrische trucks aanbieden, die over de hele wereld commercieel worden gebruikt.”
“Maar om de grote verschuiving naar elektrisch rijden te laten plaatsvinden, moeten regeringen nu actie ondernemen en stimuleringsprogramma's aanbieden voor degenen die in de nieuwe technologie investeren, de capaciteit van het elektriciteitsnet vergroten en CO2-belastingen invoeren om duurzaam transport concurrerender te maken", aldus Roger Alm.