615_2021_Van_der_Straaten_Hansweert_012

Van der Straaten Geotechniek
Volvo FMX

615_2021_Van_der_Straaten_Hansweert_028
Bluekens-truck-en-bus-star
Al meer dan 50 jaar verricht Van der Straaten Geotechniek geotechnisch onderzoek op land én water. Het is een specialisme dat zich richt op de gesteldheid van de ondergrond; in feite moet er altijd en overal waar gebouwd wordt onderzoek gedaan worden naar waar je op bouwt.

Lars Kloet, bedrijfsleider van Van der Straaten Geotechniek: “Geotechniek is de basis van een bouwproject. Met behulp van geotechniek kun je onder andere de draagkracht van de bodem in kaart brengen.”

615_2021_Van_der_Straaten_Hansweert_009

Gebruiksgemak voor de chauffeur

Voor die metingen heeft Van der Straaten Geotechniek een nieuwe Volvo FMX 4x4 in gebruik genomen. “Het belangrijkste bij een Sondeervoertuig is de opbouw. In zijn soort is dit de tweede in Nederland. Daar waar normaal sondeerbuizen een lengte hebben van 1 meter en ze handmatig in elkaar gezet worden, heeft deze opbouw een carrousel met units van 35 centimeter die automatisch de sondeerstreng in elkaar schuift. Het proces is daarmee verder geautomatiseerd.

Bijzonder is ook dat dit type voertuig (Track-Truck) voorzien is van een neerklapbaar rupsonderstel, waardoor de truck op iedere ondergrond uit de voeten kan. Dat dit grote gevolgen heeft voor het chassis spreekt voor zich. De keuze voor de Volvo FMX is onder meer ingegeven door het feit dat Volvo af fabriek een 10-tons vooras levert. Daarnaast is het gebruiksgemak voor de chauffeur van doorslaggevend belang geweest.”

Bekijk de Volvo FMX
615_2021_Van_der_Straaten_Hansweert_003

Samenspel tussen Bluekens en opbouwer

De bouw van een dergelijk voertuig is een nauw samenspel geweest tussen Bluekens Truck en Bus en A.P. van den Berg die de geavanceerde sondeerapparatuur (Cone Penetration Testing) en de opbouw leverde. Arend van den Berg, Accountmanager Volvo Trucks bij Bluekens Truck en Bus: “Voor sonderen is nauwkeurigheid vereist. Het gaat dan onder meer om de plaats van de sondeerunit, die in het midden van het voertuig moet zitten, maar ook voor de gewichtsverdeling van het voertuig. Het betekent dat er de nodige engineering nodig was om het chassis zo te krijgen dat het technisch voldeed aan de opbouw. Een van de uitdagingen was dat de aandrijflijn exact op de plaats zit waar de sondeerstreng de grond in gaat. Door de aandrijflijn te ‘verjongen’ kon dit gerealiseerd worden. Dit ‘verjongen’ is het op een bepaalde plek de aandrijflijn te versmallen en is bij Terberg Techniek uitgevoerd. Uiteraard worden dit soort zaken in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland opgepakt. Om ruimte te geven aan de rupsbanden zijn diverse zaken aangepast, zoals het accupakket en de brandstoftanks. Deze zijn verplaatst. En er is een hulpframe aangebracht in het chassis.”

615_2021_Van_der_Straaten_Hansweert_019

Spuiterij Bluekens geeft trucks kenmerkende look

Tot slot is het spuitwerk verzorgd door Bluekens Goes. Naast de Volvo FMX nam Van der Straaten Geotechniek ook een Volvo FL oprijwagen in gebruik, ook deze is in de spuiterij in Goes voorzien van de kenmerkende huisstijl.

Ga naar onze spuiterij
615_2021_Van_der_Straaten_Hansweert_017

Van der Straaten Aannemingsmaatschappij

Bluekens-truck-en-bus-location Hansweert

De basis van Van der Straaten Aannemingsmaatschappij werd al ruim 115 jaar geleden gelegd.

Het bedrijf heeft een stevig fundament in de waterbouw. Lars Kloet: “Wij zijn waterbouwkundige specialisten die meestal op de grens van land en water werken. Zo houden we ons bezig met funderingstechniek, civiele techniek, waterbouw en infra. Het gaat om stalen, betonnen en houten, maar ook kunststof constructies. Geotechniek is ondersteunend aan alle disciplines van Van der Straaten Aannemingsmaatschappij maar werkt voornamelijk voor derden.”

Bluekens-truck-en-bus-Arend-van-den-Berg
Arend van den Berg
Verkoopleider Volvo Trucks