
Volvo LNG-trucks
Dezelfde prestaties maar 20% minder CO2
Veel transporteurs hechten tegenwoordig veel waarde aan duurzaam, milieubewust rijden. Of het nu de eigen idealen zijn of de wensen van verladers, het kiezen van een LNG-truck voor de lange afstand of regionale distributie wordt steeds vaker overwogen. De hogere investering die een LNG-truck vereist kan sommigen echter onnodig afschrikken. We leggen u graag uit waarom LNG om twee redenen juist meer oplevert dan de investering.

Volvo LNG-trucks:
- Rijden en presteren als een Euro 6-diesel
- Verlagen uw brandstofkosten
- Verkleinen uw ecologische voetafdruk
- Vergroten uw concurrentievermogen
- Rijden en presteren als een Euro 6-diesel
- Verlagen uw brandstofkosten
- Verkleinen uw ecologische voetafdruk
- Vergroten uw concurrentievermogen

Geen Maut
Er gelden diverse regelingen die het gebruik van LNG-trucks aantrekkelijk maken.
Duitsland: geen Maut
In Duitsland hoeven trucks die op LNG of CNG rijden tot en met 2023 geen Maut te betalen. Het voordeel loopt op tot 18,7 cent per kilometer.
België: vrijgesteld van accijns
In België is LNG vrijgesteld van de accijns op brandstoffen.

Goedkoper dan diesel
LNG bevat meer energie dan diesel. Eenvoudig gezegd: het is mogelijk om met 1 kilo LNG net zover te rijden als met 1,39 liter diesel. Op deze manier bespaart u dus een grote hoeveelheid brandstof.
De nieuwe Volvo-trucks op gas zijn even zuinig als hun tegenhangers op diesel. Daarnaast is LNG goedkoper: in Nederland heeft LNG een aantrekkelijke prijs en ook in de ons omringende landen is de besparing gemiddeld 40%! LNG biedt u dus een prachtige mogelijkheid om uw brandstofkosten te verminderen.
LNG tanken kan op steeds meer locaties
Het wordt steeds eenvoudiger om Europa te doorkruisen met een LNG-truck.
Het aantal LNG-tankstations in Nederland en de rest van Europa neemt toe. Bovendien zijn de vulpunten strategisch gepositioneerd langs de belangrijkste transportroutes. Op dit moment omvat het netwerk ruim 300 tankstations in Europa – een aantal dat wekelijks groeit.

Waarom LNG de toekomst heeft
Transport moet schoner worden. De Europese Unie heeft besloten om de CO2-emissie van zware voertuigen te reguleren. De gemiddelde emissies van zware trucks moeten vanaf 2025 worden verminderd met 15 procent en vanaf 2030 met 30 procent ten opzichte van de waarden van 2019.
Volvo LNG-trucks zijn een bewezen effectieve oplossing die aanzienlijk minder CO2 uitstoten dan dieseltrucks. Dat blijkt uit testen van onafhankelijk onderzoeksinstituut TNO. De CO2-emissie uit de uitlaat van een Volvo FH LNG-truck is bijna 20% lager dan die van de door TNO geteste Euro 6-dieseltrucks. Met name bij inzet op de snelweg is de besparing met 23% CO2-reductie aanzienlijk. Wordt er biogas getankt, dan daalt de CO2-uitstoot zelfs met 100% tijdens het gebruik van het voertuig (tank-to-wheel).

LNG: de schoonste fossiele brandstof
LNG staat voor ‘Liquefied Natural Gas’, oftewel vloeibaar aardgas. Aardgas is de schoonste fossiele brandstof. Het gas komt uit ondergrondse reservoirs van over de hele wereld en is in een grotere mate aanwezig dan olie, wat het een duurzaam alternatief maakt.

Vertrouwde prestaties en hetzelfde rijcomfort
Met een Volvo LNG-truck hoeft u geen concessies te doen aan rijeigenschappen, brandstofverbruik of betrouwbaarheid. De G13C Euro 6-motor van de Volvo LNG-trucks is namelijk gebaseerd op de dieselmotortechnologie van Volvo. Het vloeibare gas (LNG) wordt tot ontbranding gebracht door inspuiting van een klein beetje diesel. SCR-technologie met AdBlue en een DPF voor uitlaatgasnabehandeling staan garant voor de schoonst mogelijke uitstoot.
Volvo LNG-trucks beschikbaar in twee modellen
Er zijn twee Volvo LNG-modellen: de Volvo FH LNG voor internationaal transport en de Volvo FM LNG voor zwaar regionaal transport.
Meer over de Volvo FM LNG Meer over de Volvo FH LNG