Wat kun je doen om de CO2-uitstoot te verlagen?
Wat is de beste alternatieve brandstof voor mijn bedrijf?
Diesel, HVO, (Bio-)LNG, elektrisch: er is heel veel mogelijk. Maar wat is nou de beste alternatieve brandstof voor mijn bedrijf? Die vraag krijgt Roger Reiniers van Tranergy, specialist in (alternatieve) brandstoffen, regelmatig. “Mensen associëren verduurzamen altijd met elektrische trucks. Maar willen we als sector op grote schaal CO2-reduceren, dan moeten we uit meerdere vaatjes tappen. Er is geen generieke oplossing, elke situatie is uniek. Voor elke inzet en elke toepassing is er een beste optie. Bepalend is met name: wat is het jaarkilometrage, waar rijd je en welk werk doe je?”
Benut je het laadvermogen optimaal?
Verduurzaming van transport is veel meer dan alleen elektrificatie, gaf Roger Reiniers aan. Uit ervaring weet Reiniers dat er ook in het huidige wagenpark van veel bedrijven al winst te behalen is. “Kijk naar zaken als chauffeurstraining, routeoptimalisatie en het equipment dat je inzet. Benut je het laadvermogen bijvoorbeeld optimaal, of is daar winst te behalen? Een 10% hogere vullingsgraad betekent 10% minder CO2-uitstoot.”
‘Kijk alvast wat je nú kunt doen’
Overstappen van diesel naar duurzaam doe je uiteraard niet van de ene op de andere dag. “Ook al koop je voorlopig nog geen elektrische trucks, kijk alvast wat je nu al kunt doen om voorbereid te zijn als je de stap wel wilt zetten. Wat heb je nodig aan stroomcapaciteit als je vijf, tien of twintig elektrische trucks wilt elektrificeren en moet opladen? Wat is het gecontracteerd vermogen nu? Wat is het technisch vermogen van jouw aansluiting? Ga je alvast oriënteren.”
‘Wachten op de ideale oplossing is geen optie’
‘We moeten in het transport enorme stappen gaan zetten om de CO2-uitstoot terug te dringen”, zei Jan Schouten, Manager Energy Transition van Volvo Trucks Nederland tijdens het BlueCafé. Hij verwees onder meer naar de wetgeving. Zo moet elk Europees land vanaf 2026 een CO2-gerelateerde tolheffing invoeren, wil Europa in 2050 klimaatneutraal zijn en worden bedrijven verplicht om hun CO2-footprint inzichtelijk te maken.
‘Begin met kleine stapjes om ervaring op te doen’
Volvo Trucks kan nu al (zuinige) dieseltrucks, elektrisch trucks en trucks op (Bio-)LNG leveren. Ook ontwikkelt Volvo Trucks vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotor. Wat de beste oplossing is, verschilt per bedrijf. Jan Schouten: “Voor korte afstanden is elektrisch een goede optie en voor langere afstanden zijn er andere alternatieven. Voor elk bedrijf is de oplossing anders. Er is niet één oplossing, het zal een mix zijn van de verschillende alternatieven. De enige oplossing is samenwerken. Dus: met elkaar kijken wat het beste advies is voor deze specifieke inzet. Wachten op de ideale oplossing is geen optie. Begin met kleine stapjes om ervaring op te doen en bouw het vanaf daar verder uit.”
‘Voor alle voertuigen is een duurzaam alternatief’
Dieseltrucks zuiniger maken met nieuwe technieken en betere aerodynamica. Inzetten op circulariteit door onderdelen te hergebruiken. Elektromobiliteit. Dat zijn punten waar Renault Trucks mee bezig is om de CO2-uitstoot te verlagen, vertelde Erik Lenssen, E-Mobility Product & Charging Manager bij Renault Trucks Nederland. “Wij zien heel veel in elektrisch, maar er zijn meerdere oplossingen om CO2 te besparen: HVO, biodiesel, gas.”
“Voor alle voertuigen die in bedrijfswagenland beschikbaar zijn, is een duurzaam alternatief.” Maar waar begin je als bedrijf als de keuze reuze is? “Begin met nadenken over vragen als: hoe ziet mijn toekomst eruit, waar ben ik actief, waar liggen mogelijkheden om CO2 te besparen?”
Welke keuze ga je maken?
Naast de eigen motivatie om te verduurzamen of de vraag van verladers om transport schoner te doen, kan ook veranderende regelgeving vanuit de overheid een trigger zijn om juist nu in actie te komen. Lenssen noemde als voorbeeld de invoering van zero-emissie zones en het afschaffen van de BPM-vrijstelling voor bedrijfswagens. Dat gebeurt allebei per 1 januari 2025. “Daardoor zijn diesels straks tot 20.000 euro duurder. Met een nieuwe diesel bestelauto (emissieklasse 6, red) mag je tot 2028 in een zero-emissie zone rijden. Als je als ondernemer in steden komt die straks een zero-emissie zone hebben, dan is het belangrijk om op tijd na te denken welke keuzes je gaat maken. Ga je dit jaar nog een diesel met BPM-voordeel kopen waarmee je tot 2028 in zero-emissie zones mag rijden, of schakel je nu al over op een elektrisch voertuig?”
Ervaring uit de praktijk
Wat doet Transport van Overveld om de CO2-uitstoot terug te dringen? Directielid Cindy de Jong-van Overveld vertelde onder andere dat het bedrijf inzet op brandstofbesparing door te investeren in zuinige voertuigen en het coachen van chauffeurs. Ook gaat Transport van Overveld rijden met duurzame HVO-brandstof, waarmee de CO2-uitstoot flink kan worden verkleind. Benieuwd wat Transport van Overveld nog meer doet? Lees dit interview met Cindy de Jong-van Overveld.