De transportbranche is continu in beweging en de wet- en regelgeving verandert ook regelmatig. Het gaat soms zo snel dat het lastig is om allemaal bij te houden. Of u nu een wagenparkbeheerder bent bij een groot transportbedrijf of een zelfstandig ondernemer: het is essentieel om op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen in de sector transport en logistiek. In deze blog zetten we de belangrijkste zaken voor u op een rij.

BPM voor Bedrijfswagens vanaf 2025

Vanaf 2025 geldt de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) ook voor lichte bedrijfswagens. Dat betekent dat u dan BPM moet betalen als u een nieuwe bedrijfswagen koopt die rijdt op diesel, benzine of gas. Daardoor wordt een nieuwe bedrijfswagen aanzienlijk duurder. Overweegt u een nieuwe bedrijfswagen aan te schaffen? Als u dit nog in 2024 doet, bespaart u duizenden euro’s.

p45268 Ontdek hier alles over de BPM-wijzigingen

Vrachtwagenheffing vanaf 2026

Vanaf 2026 wordt in Nederland wegenbelasting voor vrachtwagens ingevoerd. Dat is een belangrijke verandering voor de sector. Met de vrachtwagenheffing gaan eigenaren van vrachtwagens op snelwegen en een aantal provinciale en gemeentelijke hoofdwegen per gereden kilometer betalen.

 

De definitieve tarieven worden naar verwachting in het najaar van 2024 vastgesteld. Elektrische vrachtwagens krijgen een aanzienlijke korting van ongeveer 80% in vergelijking met EURO VI dieseltrucks. Dit maakt de overstap naar elektrisch transport niet alleen ecologisch maar ook economisch aantrekkelijker.

Lees hier meer over de vrachtwagenheffing

Subsidies en fiscale regelingen

Om de overgang naar duurzame transportoplossingen te stimuleren, zijn er verschillende subsidies en fiscale regelingen beschikbaar:

  • AanZET: Bij aanschaf van een emissieloze truck komt u in aanmerking voor de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Daarmee krijgt u tot €115.200 aanZET subsidie bij aanschaf van een elektrische truck.
  • SEBA: De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) biedt financiële steun voor de aankoop van elektrische bedrijfswagens. U krijgt maximaal € 5.000 euro per bedrijfsauto. Wilt u hiervan gebruikmaken? Wees er dan snel bij. 2024 is het laatste jaar dat u SEBA-subsidie kunt aanvragen.
  • MIA: De Milieu-investeringsaftrek (MIA) geeft belastingvoordeel bij investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, waaronder elektrische vrachtwagens.

Zero Emissie Zones vanaf 2025

Vanaf 2025 worden de eerste Zero Emissie Zones ingevoerd in Nederlandse steden. In deze zones zijn (na een overgangsperiode) alleen nog emissievrije voertuigen welkom. Inmiddels hebben 29 gemeenten besloten om in de komende jaren een Zero Emissie Zone in te stellen. Op www.opwegnaarzes.nl staat een actueel overzicht.

 

Komt u in steden die een ZE-zone instellen? Dan is de komst van ZE-zones zeker iets om rekening mee te houden als uw wagenpark wilt uitbreiden of voertuigen wilt vernieuwen. Zorg ervoor dat u op tijd klaar bent en kies voertuigen die voldoen aan de nieuwe eisen. Benieuwd wat verstandig is om te doen? Laat een gratis vlootscan uitvoeren door Bluekens Truck en Bus. We inventariseren uw huidige vloot en geven u advies. Interesse?

 

Vraag een gratis vlootscan aan volvo_trucks__59A5021_Original file

Nieuwe Tachograaf en GSR Verordering

Met de introductie van de nieuwe tachograaf en de General Safety Regulation (GSR) worden er strengere eisen gesteld aan voertuigveiligheid en rijtijdenregistratie. De nieuwe tachograaf zorgt voor nauwkeurigere en betrouwbaardere registratie van rij- en rusttijden en heeft een aantal nieuwe functies die het werk voor de chauffeur makkelijker maken. De GSR introduceert verplichte veiligheidsvoorzieningen voor nieuwe voertuigen, zoals automatische noodremsystemen en intelligente snelheidsassistentie.

 

Benieuwd wanneer de nieuwe tachograaf moet zijn ingebouwd in uw truck?

Ontdek er hier alles over

Registreer, analyseer en verlaag uw CO2-uitstoot

Transportbedrijven moeten steeds vaker hun CO2-uitstoot rapporteren. Door inzicht te krijgen in de uitstoot kunnen bedrijven gerichte maatregelen nemen om hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Dit kan bijvoorbeeld door de inzet van zuinigere voertuigen of het optimaliseren van routes. Met CO2-rapportages laat u uw klanten ook zien dat uw bedrijf serieus bezig is met duurzaamheid.

Diesel of elektrisch: wat is de beste keuze

Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden. De beslissing tussen diesel en elektrisch hangt af van verschillende factoren. Wat voor werk doet u? Waar rijdt u?

Diesel

Als u kiest voor diesel, houd dan rekening met de vrachtwagenheffing die in 2026 wordt ingevoerd en de introductie van ZE-zones. Rijdt u met lichte bedrijfswagens en wilt u op diesel blijven rijden? Overweeg dan om voor het eind van 2024 nog een nieuwe bedrijfswagen aan te schaffen. Zo profiteert u nog van BPM-voordeel (diesel).

Bluekens_RT_T_01_A

Elektrisch

Elektrische voertuigen waren in aanschaf in veel gevallen duurder dan diesel aangedreven voertuigen. Die prijzen bewegen steeds meer naar elkaar toe én de operationele kosten van elektrische voertuigen zijn vaak lager. Met elektrische voertuigen bent u altijd welkom in stedelijke gebieden met ZE-zones. Bij de keuze voor elektrisch transport is het interessant om de beschikbare subsidies en regelingen goed te benutten. Dit kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren.

Bereid u voor op de toekomst

Wat betekenen al deze ontwikkelingen voor mij? Bij Bluekens Truck en Bus begrijpen we dat de complexe wet- en regelgeving in de transportbranche vragen oproept. Wij staan klaar om u te helpen met advies op maat en de juiste oplossingen voor uw bedrijf. We ondersteunen u graag bij het maken van de beste keuzes voor uw wagenpark. Neem contact met ons op voor meer informatie!

Neem contact met ons op