Peeman Transport
Peeman Transport uit Dirksland doet voornamelijk zeecontainer- en tanktransport in en vanuit de havens in Rotterdam en Antwerpen. In zijn ambitie om transport lean and mean uit te voeren heeft het bedrijf meerdere bijzondere configuraties in de vloot. Een daarvan is een LZV-combinatie die bestaat uit een trekker, een drie-assige B-Double oplegger met drie-assige D-Tec trailer daarachter. Peeman Transport heeft twee nieuwe Volvo FH 460 Turbo Compound 6x2-trekkers met gestuurde naloopas in gebruik genomen voor zijn LZV-concept.
Wat maakt de LZV-combinaties bijzonder?
“Met deze combinaties kunnen we voorop een 20 óf 30 foot container meenemen, en achterop 40, 30 of 2x20 foot”, zegt eigenaar Jan Peeman. “Daarmee zijn we een van de weinige containertransporteurs in Nederland die voorop een 30 foot container kan meenemen. Ook kunnen we buitenmaatse tankcontainers (swap body’s) vervoeren, zoals 26 foot containers. We benutten bovendien de maximaal toegestane lengte van 25,25 meter voor een LZV-combinatie optimaal.”
Hoe kunnen we het laadvermogen optimaal uitnutten?
De nieuwe Volvo FH’s zijn op een aantal punten anders gespecificeerd dan hun voorgangers. Peeman: “Zo hebben we nu gekozen voor een 10-tons luchtgeveerde vooras zodat we het laadvermogen optimaal kunnen uitnutten en we het maximaal toegestane totaalgewicht niet overschrijden. Om het manoeuvreren voor de chauffeur makkelijker te maken, hebben we gekozen voor het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering. Hierdoor stuurt de truck veel lichter en dat merken de chauffeurs in de praktijk. Ze zijn laaiend enthousiast over het comfort dat deze trucks bieden en het gemak waarmee ze sturen.
Multifunctioneel inzetbaar
Peeman kan de Volvo FH’s voor verschillende toepassingen inzetten. De trucks hebben een XXL-schuifframe, waardoor de positie van de koppelschotel variabel is. Peeman: “Als de truck wordt ingezet als LZV zetten we de koppelschotel in de voorste stand. Met het schuifframe kunnen we de schotel ook naar achteren schuiven, zodat we de truck kunnen inzetten als normale trekker-opleggercombinatie.”
Zuinig en veilig rijden
De nieuwe Volvo FH-trekkers zijn uitgerust met de zuinige Turbo Compound-motor. “Meer dan de helft van onze Volvo-vloot heeft inmiddels deze zuinige motor”, vertelt Peeman. “Met de Turbo Compound-motor besparen we op brandstofkosten, in vergelijking met de vorige generatie zijn ze veel zuiniger.”
Benieuwd hoeveel brandstof u kunt besparen?
Nieuwe veiligheidsfuncties
Ook qua veiligheid hebben de nieuwe trucks weer meer opties. Zo zijn de trucks af fabriek voorzien van een dodehoekcamera inclusief een nieuw systeem voor dodehoekdetectie: Lane Change Support met botswaarschuwing (Side Collision Avoidance Support). Dit systeem detecteert kwetsbare weggebruikers in de dode hoek.”
Service voor trekkend en getrokken materieel
“Met Bluekens Truck en Bus hebben we één aanspreekpunt voor alles wat met ons wagenpark te maken heeft. We werken al sinds de jaren ’80 samen met Bluekens en die relatie is heel goed. Bluekens is in staat om oplossingen te bedenken voor onze vragen en biedt een totaalpakket. Zo voert Bluekens ook al het onderhoud van ons trekkend en getrokken materieel uit op locatie in Dirksland.”
Peeman Transport
Dirksland
De broers Jan en Jaap Peeman voeren sinds 2017 de directie van Peeman Transport, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1937.
De vloot van Peeman Transport bestaat uit 59 trucks, waarvan 37 Volvo-trucks.