Welke veiligheidssystemen zijn er nodig voor een DVS-vergunning?

Londen beschikt vanaf 1 maart 2021 over ’s werelds eerste Direct Vision Standard (DVS) voor zware voertuigen. Alle zware voertuigen boven de 12 ton moeten een veiligheidsvergunning hebben om in Groot-Londen te mogen rijden. Een goed zichtveld is de voornaamste eis om de vergunning te krijgen.

Het zichtveld van een truck wordt beoordeeld aan de hand van een sterscore. Als een truck geen sterclassificatie (1-5) heeft, dient het voertuig te beschikken over een goedgekeurd veiligheidssysteem (Safe System). Wat zijn de eisen waaraan zo’n systeem moet voldoen?

Overzicht van Safe System-vereisten voor voertuigen zonder sterren:

1.    Spiegel van klasse V moet aan de zijkant van het voertuig worden gemonteerd

2.    Een spiegel van klasse VI moet aan de voorzijde van het voertuig worden gemonteerd

3.    Zijdelingse onderrijbeveiliging (sideguards of side protection underrun) moet aan beide zijden van het voertuig worden aangebracht (behalve waar dit onpraktisch is of onmogelijk blijkt)

4.    Externe stickers en markeringen moeten op voertuigen worden aangebracht om kwetsbare gebruikers te waarschuwen voor de gevaren rond het voertuig

5.    Een sensorsysteem dat de bestuurder waarschuwt voor de aanwezigheid van een kwetsbare weggebruiker, moet naast het voertuig worden aangebracht

6.    Er moet een hoorbare voertuig-manoeuvreer-waarschuwing zijn aangebracht om kwetsbare weggebruikers te waarschuwen wanneer een voertuig afslaat

7.    Een volledig operationeel camerabewakingssysteem moet naast het voertuig worden aangebracht

Spiegels, camera's en sensoren moeten op de juiste manier worden gemonteerd om rekening te houden met de dode hoek.

 

direct-vision-standard-zichtveldeisen-londen-spiegel

Voorschriften voor camera’s en monitoringssystemen:

Camerabewakingssystemen moeten de dode hoek van het voertuig volledig in beeld brengen of minimaliseren, voor zover praktisch en mogelijk. Monitoren in de cabine moeten idealiter dicht bij een raamrand of een bestaande spiegellocatie worden geplaatst (zonder het zicht door het raam te belemmeren). Zo kan de bestuurder zo snel mogelijk de monitor scannen en hoeft hij zijn ogen zo kort mogelijk van de weg te houden. Monitoren die alleen bedoeld zijn om dode hoeken weer te geven bij het manoeuvreren op lage snelheid (d.w.z. geen camera's die de spiegel vervangen), kunnen worden uitgeschakeld bij snelheden boven 20 mph (circa 30 km/u).

orlaco-corner-eye-veiligheidsonderdelen-volvo-trucks-camera-orlaco-corner-eye-achteruitrijcamera

Voorschriften voor sensoren:

Sensoren op bakwagens moeten een dekking bieden van zes meter aan de zijkant of één meter vanaf de achterkant van het voertuig, afhankelijk welke van beide het kleinst is. Sensoren mogen niet geactiveerd worden door objecten langs de weg of stilstaande voertuigen. Bij trekkers moeten ze op een geschikte plaats worden gemonteerd om voldoende dekking te bieden, maar activering door scharnieren van de oplegger moet te allen tijde worden voorkomen.

Sensorsystemen moeten werken ongeacht of de richtingaanwijzers zijn geactiveerd en kunnen worden uitgeschakeld bij snelheden boven 30 km/u.

Voorschriften voor geluidswaarschuwingen:

Het volume van de akoestische waarschuwing, gemeten op één meter afstand, moet tussen 65 en 88 decibel/ dB (A) zijn. Het apparaat moet een handmatige aan/uit-schakelaar hebben voor gebruik tussen 23:30 en 07:00 uur. 

Voorschriften voor stickers en markeringen:

Externe stickers en markeringen mogen niet aanstootgevend zijn en mogen geen instructieadvies geven aan mensen die lopen en fietsen. De grootte van de tekst moet leesbaar zijn voor een fietser of voetganger op een redelijke afstand van het voertuig. 

Een Safe System nodig?

Bluekens Truck en Bus biedt een complete en goedgekeurde set veiligheidssystemen (Safe Systems) aan waarmee u gegarandeerd een DVS-vergunning kunt aanvragen.

Wilt u weten hoe u een Direct Vision Standard (DVS)-vergunning aanvraagt? Kijk hier. 

Meer weten? 

Neem contact op