Rebro Transport neemt Volvo FE Electric in gebruik
Rebro Transport is ervan overtuigd dat duurzaam ondernemen de sleutel is om als bedrijf het bestaansrecht te verzekeren. Zo gaat het bedrijf duurzaam om met personeel om betrokkenheid en duurzame inzetbaarheid te vergroten en neemt het concrete, zichtbare maatregelen, zoals zonnepanelen op het bedrijfspand.
“We hebben gekozen voor een elektrisch voertuig omdat we als bedrijf graag onze CO2-uitstoot willen verminderen. We hebben een duurzaamheidsambitie die zich in alle facetten van ons bedrijf vertaald om zo toekomstbestendig te zijn. Dus ook ons wagenpark. Een elektrische truck is een volgende stap die past binnen deze ambities”, verklaart Roy Rens mede-eigenaar van Rebro Transport.
Multifunctionele inzet voor DPD
De Volvo FE Electric is uitgevoerd als 6x2. De vrachtwagen is voorzien van een volledig elektrisch bediende opbouw van Hertoghs Carrosserieën en wordt door Rebro Transport ingezet voor DPD. In de nachtdienst gaat Rebro het voertuig gebruiken als rangeervoertuig op de locatie van DPD in Etten-Leur. Overdag wordt de elektrische truck ingezet om wissellaadbakken te transporteren, hoofdzakelijk vanaf de regio Etten-Leur naar de Hub van DPD in Oirschot.
De truck is speciaal uitgerust met een extra derde zitplaats. “Daardoor kunnen we met deze Volvo FE Electric ook trainingen verzorgen. Deze multifunctionele inzet gaat ervoor zorgen dat wij en al onze medewerkers ontzettend veel ervaring opdoen met het werken met een elektrische truck en zo worden klaargestoomd voor de toekomst”, verklaart Roy Rens.
Bekijk de Volvo FE ElectricOplaadplein in ontwikkeling
Opladen gaat via het laadstation van DPD. Daarnaast ontwikkelt Rebro een oplaadplein op de locatie in Rucphen. “We hebben nu een aantal zonnepanelen op ons bedrijfspand en in de nieuwe ontwikkeling zal dit nog verder uitgebreid worden”, licht Roy Rens toe.
Naast duurzaamheid en een af fabriek productie was de ervaring met het merk Volvo Trucks en de samenwerking met de dealer reden om voor Volvo’s elektrische oplossing te kiezen. “We hebben specifiek voor Volvo gekozen omdat we al een jarenlange ervaring met dit merk hebben opgebouwd, de Volvo FE uitermate geschikt is voor het multifunctionele gebruik en we een goede samenwerking met Bluekens Truck en Bus hebben”, verklaart Roy Rens.
Ondanks hoge prijs toch LNG
Om CO2 te besparen, zet Rebro Transport naast elektrisch ook in op LNG. Het bedrijf heeft inmiddels 20 LNG-trucks. Hoewel de prijs van LNG momenteel hoog is, blijft Rebro geloven in LNG.
“Wij hebben een lange termijnvisie omtrent duurzame inzetbaarheid van onze voertuigen. Ondanks de nu tijdelijk hoge prijs van LNG geloven wij in deze brandstof als (tussen)oplossing in het lange afstandsverkeer. Wij zullen dan ook blijven investeren in LNG ondanks dat de TCO nu oploopt. Op de lange termijn is de winst groter, dan op korte termijn het verlies op de LNG-kiloprijs. Wij hebben onszelf de doelstelling opgelegd dat vanaf 2022 25% van ons wagenpark duurzaam aangedreven moet zijn. Op dit moment hebben we 20 LNG-trucks; tegelijk met de aflevering van de Volvo FE Electric worden er nog 2 LNG-trucks afgeleverd. Daardoor hebben wij onze doelstelling (met 23 trucks) ruimschoots gehaald. Ik gok dat we door het gebruik van LNG zo’n 550 ton CO2 bespaard hebben over 2021. Zo’n besparing is met geen enkel ander alternatief dat nu beschikbaar is voor de langere afstand te evenaren ”, besluit Roy Rens.
Ook elektrische Volvo FH
Naast de Volvo FE Electric neemt Rebro Transport eind dit jaar ook een Volvo FH Electric 4x2-trekker in gebruik en in het voorjaar 2023 een Volvo FH Electric 6x2-bakwagen. Alle trucks worden geleverd door Bluekens Truck en Bus.