Maximaal laadvermogen voor Rens Transport met nieuwe Volvo FM
Rens Transport uit Sprundel is een familiebedrijf in optima forma. “Het bedrijf bestaat officieel sinds 1939”, zegt Adrie Rens. “Toen is mijn opa met zijn zonen begonnen. 82 jaar later bestaan we nog steeds. Nu is onze moeder Cor de eigenaar van het bedrijf en rijden mijn broer Richard en ik. We houden het bedrijf met zijn drieën draaiende en daar zijn we trots op. Mijn broer en ik zijn van kleins af aan opgegroeid in het bedrijf en gingen al jong met onze vader mee op de vrachtwagen. Als kleine jongen kwam ik bijvoorbeeld al bij de transformatorenfabriek in Breda waar we nu nog steeds voor rijden.”
Glas en transformatoren
Richard en Adrie hebben een duidelijke taakverdeling. Richard leegt in een groot deel van Noord-Brabant glasbakken in opdracht van een grote afvalverwerker en diverse gemeenten. Adrie vervoert transformatoren in opdracht van een transformatorenfabriek in Breda. Adrie Rens: “Wij hebben hele lange relaties met onze opdrachtgevers. Glasbakken legen doen we al ruim 40 jaar en we rijden al sinds ’46 voor de transformatorenfabriek. Daardoor weten we precies hoe de klant het hebben wil, en hoe we transformatoren moeten vervoeren.”
Netto laadvermogen van 21 ton
Met de nieuwe Volvo FM 500 8x2 met open laadbak en 40 tonmeter HMF-autolaadkraan is Adrie Rens nog beter toegerust voor het transport van transformatoren. “Mijn vorige FM was aan vervanging toe en we zochten nu vooral naar een hoger lager laadvermogen. Het gewicht van transformatoren loopt uiteen, maar sommige versies zijn met dertien à veertien ton ontzettend zwaar. Met mijn vorige truck liep ik weleens tegen gewichtsbeperkingen aan. Onze accountmanager bij Bluekens Truck en Bus kwam daarop met de suggestie om te kiezen voor een TAG-XL asconfiguratie. Daardoor heeft deze truck een GVW van 41,5 ton en een netto laadvermogen van 21 ton. Dat is vijf ton meer dan bij mijn vorige truck. In de praktijk is dat echt een uitkomst, ook in combinatie met de aslastindicator om het gewicht optimaal over de assen te verdelen.”
Nieuwe functies
Adrie Rens heeft inmiddels de nodige kilometers gemaakt met zijn Volvo FM. “Deze truck is voor mij echt een openbaring, ook dankzij de voor mij nieuwe functies. Zo heb ik gekozen voor Volvo Dynamic Steering, wat het sturen zoveel lichter maakt, en Work Remote. Met deze draadloze afstandsbediening kan ik allerlei functies bedienen terwijl ik naast de truck sta, zoals de luchtvering, de werklampen en de PTO. Verder heeft deze truck een achteruitrijcamera en een camera die is gericht op de laadbak, zodat ik ook tijdens het rijden de lading in de gaten kan houden.”
Eerbetoon aan Amerikaanse bevrijders
De cabine is voorzien van opvallende signing. Op de zijkant van de cabine staan de datum ‘29 oktober 1944’ en diverse logo’s. “Dat zijn de datum en de logo’s van de divisie en het regiment dat Sprundel heeft bevrijd”, zegt Adrie Rens. “Wij hebben speciale belangstelling voor de Tweede Wereldoorlog en alles wat zich in onze regio heeft afgespeeld. In onze regio wordt vaak gedacht dat Sprundel is bevrijd door Engelsen en Canadezen. Sprundel is echter bevrijd door een Amerikaans regiment. Met dit eerbetoon willen we onze dankbaarheid tonen aan de Amerikaanse bevrijders.”
Nieuw model Volvo FM
De truck is geleverd door Bluekens Truck en Bus in Breda, waar Rens ook het onderhoud laat verrichten. “De samenwerking gaat al heel lang terug. Onze eerste Volvo-truck kochten we ook al bij Bluekens, toen de truckgarage nog was gevestigd in Chaam. We worden goed geholpen en geadviseerd en daar hechten we veel waarde aan want bij ons is de keus voor een truck er een voor vele jaren. Onze vorige twee Volvo-trucks hebben we twaalf jaar geleden gelijktijdig gekocht. Ik heb nu dus een nieuwe truck, met ook een nieuwe lichtgewicht aanhangwagen, waarmee ik weer jaren vooruit kan en de FM van mijn broer is langzamerhand ook aan vervanging toe. Dat zal het nieuwe model Volvo FM worden. Wij zijn namelijk echt Volvo-minded en hebben ook altijd Volvo-trucks in de vloot gehad. Het zijn ontzettend robuuste trucks die altijd blijven werken, ook als je ze afbeult in het zware werk dat wij er mee doen. Voor ons is er niks beters!”