Wielemaker kiest voor Volvo FH
Wielemaker, gevestigd in Middelburg, is een gekende naam in de provincie en ver daarbuiten. Bijna een eeuw bestaat het bedrijf en het is een familiebedrijf pur sang. Wielemaker wordt gestuurd door een driekoppige directie en beweegt zich in de wereld van het transport, afvalinzameling en speelt een belangrijke rol op de stranden van Zeeland. Er wordt gedacht in concepten en total cost of ownership. De eenheden van het bedrijf moeten functioneel zijn en een toegevoegde waarde bieden.
Eind 2007 werd Jasper Wielemaker technisch directeur van het gelijknamige bedrijf. “Toen mijn vader het stokje aan ons overdroeg, brak de crisis uit. We hebben al vrij snel daarna een visie voor de toekomst uitgestippeld, dat uitging van eigen kracht en het blijven investeren in mensen en materieel. We wilden, als de markt weer aan zou trekken, er klaar voor zijn en kunnen groeien. Die strategie heeft gewerkt, we zijn op krachten gebleven en groeien, mede door een sterke band met onze klanten. Omdat wij een familiebedrijf zijn kijken wij graag naar de langere termijn. Door het opbouwen van duurzame relaties leren we onze opdrachtgevers steeds beter kennen. Hierdoor zijn we steeds beter in staat om mee te denken en te anticiperen op de wensen van de klant.”
{quote}"We denken in concepten, zoeken de grenzen op voor onze klanten. Zo kijken we in het afvaltransport naar de vervoersstromen en combineren die zo goed mogelijk."{/quote}
Steeds maximaal benutten
Wielemaker hanteert het woord grensverlegger in haar filosofie: grensverlegger in transport, afvalinzameling en ook in de werkzaamheden op het strand. “We denken in concepten, zoeken de grenzen op voor onze klanten. Zo kijken we in het afvaltransport naar de vervoersstromen en combineren die zo goed mogelijk. De dertigtal haakarmcombinaties waarvan twee LZV combinaties die we in dat type transport hebben rijden, zijn in principe nooit leeg. We kienen het zo uit dat we altijd een retour of een oplading hebben. Dat kunnen we bereiken door een goede automatisering en communicatie met onze trucks. We investeren veel in telematica, we willen exact weten wat er omgaat. We zijn altijd op zoek naar nieuwe stromen om bestaande routes uit te breiden of om het kringetje rond te maken. Hierbij streven we steeds naar een reductie van leeggereden kilometers. Voor het langeafstandstransport van afval- en reststoffen maken we bij voorkeur gebruik van lichtgewicht 40m3 containers, voorzien van klapnetten. Op trajecten waar dat past maken we gebruik van walking-floor trailers. Op deze manier wordt het laadvermogen van de voertuigcombinatie maximaal benut en kan de chauffeur op een veilige en arbo-verantwoorde manier verspreiding van lading buiten het voertuig voorkomen. Wij hebben uiteraard een VIHB-vergunning en zijn in Duitsland en België geregistreerd als vervoerder van niet-gevaarlijke afvalstoffen.”
Uitgebreid werkgebied
Het werkgebied van Wielemaker is de Zeeuwse markt als het gaat om afvalinzameling. De lifting activiteiten, trucks met kraan, vinden voornamelijk plaats in Zuidwest Nederland, terwijl de focus voor transport ligt op de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Een belangrijke tak is ook exceptioneel vervoer. Lang, breed en zwaar verzorgt Wielemaker vanuit Middelburg. Het bedrijf verzorgt een compleet pakket: van de benodigde vergunningen tot transportbegeleiding. “We streven naar een complete invulling voor onze klanten en proberen daar een vervoersconcept omheen te bouwen. Dat doen we bijvoorbeeld ook met het transport van strandhuisjes. Ieder jaar werden die huisjes langs de kust afgebroken en opgeslagen, om in de lente weer naar het strand gebracht te worden. Wij hebben een nieuw type transport voor chalets ontwikkeld en zijn begonnen met het transport van complete units.”
{quote}"De komst van de Volvo-trucks betekende dat we een tweede merk in huis haalden. Maar we zijn er van overtuigd dat we met Bluekens Truck en Bus ook een gedegen samenwerkingspartner hebben binnengehaald."{/quote}
Multifunctionele inzet
Wielemaker heeft onlangs twee nieuwe Volvo FH’s in gebruik genomen. De eerste is een 4-assige bakwagen met platte bak en een kraanopbouw. De tweede is een Volvo 6x2 trekker die zowel in het reguliere trailertransport, als in het exceptioneel transport inzetbaar is. “Wij willen eenheden die zo multifunctioneel mogelijk kunnen worden ingezet. De bakwagen wordt vooral ingezet voor het transport en het plaatsen van onze eigen 10 en 20ft containers, maar kan ook ingezet worden voor het kraanwerk. De trekker kan met alle standaard trailers rijden, maar wordt vooral ingezet bij exceptioneel transport. We kijken vooral naar de inzet en passen daar de trucks op aan. Van belang zijn daarbij de asconfiguratie, de nodigde eindoverbrenging en het bijbehorende koppel. Niet de pk’s leiden, maar wel hoe we zo snel mogelijk op kruissnelheid kunnen komen. Samen met een goed opgeleide chauffeur creëren we zo de ideale omstandigheden voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. We willen zo energiezuinig mogelijk rijden. Uiteindelijk gaat het om duurzame inzetbaarheid van mens en materieel.
Samenwerken
“De komst van de Volvo-trucks betekende dat we een tweede merk in huis haalden. Maar we zijn er van overtuigd dat we met Bluekens Truck en Bus ook een gedegen samenwerkingspartner hebben binnengehaald. Het merk past ons, het betekende wel een omschakeling in onderhoud dat we zelf uitvoeren; onderdelen van twee merken op de plank en techniek die we ons eigen moesten maken. Door de goede samenwerking is dat gelukt.”