Volvo Trucks viert 90-jarig jubileum
90 jaar geleden, op 20 februari 1928, werd de eerste anderhalve ton zware Volvo LV40 (Serie 1 Typ A) geboren in de fabriek van Lundby in de buitenwijken van Göteborg. De vraag ernaar was uitstekend en al snel volgden 500 vrachtwagens uit deze serie.
Een jaar eerder richtten Gustav Larsson en Assar Gabrielsson, met deelname van SKF, het personenautoproductiebedrijf Volvo op. Gustav Larsson werd technisch directeur, terwijl Assar Gabrielsson de functie van managing director van het nieuw gevormde bedrijf overnam.
Tegen oktober 1927, zes maanden na de start van de productie van Volvo-personenauto's van het OV4-model, besloten de partners zich voor te bereiden op de release van het eerste commerciële anderhalve ton zware voertuig, dat later de ongecompliceerde afkorting LV40 kreeg. De truck was uitgerust met een 4-cilindermotor met een vermogen van 28 pk en kon snelheden tot 50 km/h bereiken. De truck ontving een nieuw frame, een achteras, een ophangbeugel, een houten cabine en twee wielbasissen in 3300 mm en 3700 mm.
Het was op 20 februari de eerste Volvo-vrachtwagen uit de toekomstige serie van 500 vrachtwagens die de assemblagelijn van de fabriek van het bedrijf verliet in de buitenwijken van Göteborg. De LV40 won onmiddellijk de sympathie van de klanten voor de uitstekende betrouwbaarheid in combinatie met de goede service. Een jaar later maakte deze eerste vrachtwagen plaats voor een krachtigere versie van de Volvo LV60-truck met een laadvermogen van twee ton.
90 jaar later is het merk Volvo Trucks de meest winstgevende divisie van de Volvo Group, en is het vertegenwoordigd in meer dan 140 landen over de hele wereld. Rode draad in de bijna eeuw-lange geschiedenis van haar bestaan en voortdurende ontwikkeling, is dat de kernactiviteiten van Volvo nog steeds de kernwaarden zijn die werden vastgesteld door de grondleggers van het bedrijf, Gustav Larsson en Assar Gabrielsson: kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.
Ter ere van het 90-jarige bestaan, introduceert Volvo Trucks Nederland later dit jaar een speciale editie.
Een jaar eerder richtten Gustav Larsson en Assar Gabrielsson, met deelname van SKF, het personenautoproductiebedrijf Volvo op. Gustav Larsson werd technisch directeur, terwijl Assar Gabrielsson de functie van managing director van het nieuw gevormde bedrijf overnam.
Tegen oktober 1927, zes maanden na de start van de productie van Volvo-personenauto's van het OV4-model, besloten de partners zich voor te bereiden op de release van het eerste commerciële anderhalve ton zware voertuig, dat later de ongecompliceerde afkorting LV40 kreeg. De truck was uitgerust met een 4-cilindermotor met een vermogen van 28 pk en kon snelheden tot 50 km/h bereiken. De truck ontving een nieuw frame, een achteras, een ophangbeugel, een houten cabine en twee wielbasissen in 3300 mm en 3700 mm.
Het was op 20 februari de eerste Volvo-vrachtwagen uit de toekomstige serie van 500 vrachtwagens die de assemblagelijn van de fabriek van het bedrijf verliet in de buitenwijken van Göteborg. De LV40 won onmiddellijk de sympathie van de klanten voor de uitstekende betrouwbaarheid in combinatie met de goede service. Een jaar later maakte deze eerste vrachtwagen plaats voor een krachtigere versie van de Volvo LV60-truck met een laadvermogen van twee ton.
90 jaar later is het merk Volvo Trucks de meest winstgevende divisie van de Volvo Group, en is het vertegenwoordigd in meer dan 140 landen over de hele wereld. Rode draad in de bijna eeuw-lange geschiedenis van haar bestaan en voortdurende ontwikkeling, is dat de kernactiviteiten van Volvo nog steeds de kernwaarden zijn die werden vastgesteld door de grondleggers van het bedrijf, Gustav Larsson en Assar Gabrielsson: kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.
Ter ere van het 90-jarige bestaan, introduceert Volvo Trucks Nederland later dit jaar een speciale editie.