Volvo Trucks toont duurzame transportoplossingen op ReinigingsDemoDagen
Op de ReinigingsDemoDagen (RDD) laat Volvo Trucks zien welke duurzame en bovendien veilige oplossingen zij kan leveren voor de specifieke behoeften van de afval- en reinigingssector. Naast een Volvo FE Low Entry Cab (LEC) op CNG, zijn op de stand een Volvo FE Electric met haakarm en een Volvo FH LNG te bewonderen.
Bij afvalinzameling, stadsdistributie en bouwtransporten in de binnenstad biedt een Low Entry Cab (LEC) veel veiligheids- en productiviteitsvoordelen. Ten eerste verbetert de lage zitpositie het zicht rondom. In de tweede plaats zorgt de lage instap dat de chauffeur efficiënter kan werken en wordt tegelijkertijd het risico op knie- en enkelklachten verminderd.
De Volvo FE LEC op de RDD biedt ruimte aan drie passagiers en heeft een vlakke vloer. Het voertuig rijdt op CNG - Compressed Natural Gas: gecomprimeerd aardgas of aardgas onder druk. Duurzaam, aangezien voertuigen op gas minder CO2 uitstoten dan vergelijkbare diesel-modellen.
Primeur: Volvo FE Electric met haakarm
Op de RDD is voor het eerst in Nederland een Volvo FE Electric met haakarm te bewonderen. De 6x2 truck is ontworpen voor zwaardere inzet zoals stedelijke distributie en afvalinzameling, met een GVW van 27 ton.
“Elektrische voertuigen kunnen een bijdrage leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit, het verminderen van verkeerslawaai en het voorkomen van files in steden. De werkzaamheden kunnen namelijk stil en zonder schadelijke uitlaatgassen ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat worden uitgevoerd”, licht Jan Schouten, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland toe.
Naast een Volvo FE Electric kan Volvo Trucks vanaf dit jaar ook de kleinere en lichtere Volvo FL Electric leveren.
Adviseren en ondersteunen
Volvo Trucks biedt met haar elektrische voertuigen een totaaloplossing voor elektrisch transport. De fabrikant wil hiermee kunnen voldoen aan de specifieke wensen van elke klant en elke stad. “Behalve de voertuigen zelf bieden we alles van routeanalyse tot onderhoud en financiering. Hoewel de truck over voldoende accucapaciteit beschikt voor een volledige dienst van acht tot tien uur, is de routeplanning voor een elektrisch voertuig totaal anders dan die van een diesel-variant. Er leven onder gebruikers nog veel onduidelijkheden. Wij kunnen hier uitgebreid in ondersteunen en adviseren en samen met de klant tot een optimale ritplanning komen”, vervolgt Jan Schouten.
LNG-trucks in opmars
Naast CNG en elektrische trucks levert Volvo Trucks ook voertuigen op LNG. Inmiddels rijden er ruim 50 LNG-trucks in Nederland en het aantal neemt toe. Op de RDD is een Volvo FH LNG te bewonderen.
In plaats van een ottomotor met bougie-ontsteking, de gangbare oplossing voor voertuigen op gas, wordt de Volvo FH LNG aangedreven door motoren die gebruik maken van het dieselprincipe. Dit betekent dat een vervoerder die voor LNG kiest, dit kan doen zonder in te leveren op rijeigenschappen, brandstofverbruik of betrouwbaarheid. De 460 pk-motor van Volvo op LNG levert een maximaal koppel van 2.300 Nm; de uitvoering van 420 pk produceert 2.100 Nm. Dit komt overeen met Volvo's dieselmotoren. Het brandstofverbruik is ook gelijk aan dat van de dieselmotoren van Volvo en is wel 15 tot 25% lager dan bij conventionele ottomotoren op gas.
De toegepaste brandstof is vloeibaar aardgas oftewel LNG (Liquefied Natural Gas) of vloeibaar biogas, dat bekend staat als bio-LNG. Bij gebruik van biogas neemt de ecologische voetafdruk (CO2-uitstoot) met maar liefst 100% af. Bij aardgas is de vermindering 20%.
De ReinigingsDemoDagen vinden op 5 en 6 juni op het terrein van het Nationaal Militair Museum (NMM) in Soest plaats.