Volvo Trucks is in Göteborg, Zweden, gestart met het testen van een elektrische truck voor hogere gewichten, in samenwerking met een lokaal transportbedrijf. De truck waarmee op besloten terrein is getest, kan een totaalgewicht van 74 ton aan.

Steeds meer transportbedrijven investeren in elektrische trucks, ook voor zwaar transport. Mattson Åkeri in het Zweedse Göteborg heeft nu drie elektrische Volvo FH-trucks voor zware transportinzet gekocht.

De afgelopen weken is een van deze trucks getest in het containertransport in het havengebied van Arendal in Göteborg. Het gaat om een zogenaamd High-Capacity Transport (HCT), in Nederland ook bekend als Super Eco Combi. De vrachtwagen met twee opleggers is 32 meter lang en heeft een bruto combinatiegewicht van 74 ton.

Testen met hoge totaalgewichten en bij intensief gebruik

"Met deze test willen we laten zien dat volledig elektrische oplossingen ook werken in toepassingen met hoge totaalgewichten en bij intensief gebruik”, legt Lena Larsson, projectmanager van het HCT-project binnen Volvo's technologie-organisatie, uit. “Samen met Mattson Åkeri, de Zweedse Transportadministratie en verschillende andere partners bekijken we nu hoe we de werking van de elektrische truck kunnen optimaliseren, inclusief hoe het opladen op de meest efficiënte manier moet gebeuren.”

Opladen met groene stroom

De elektrische truck die wordt getest is een Volvo FH Electric 6x4 en wordt opgeladen met groene stroom via de twee snelle 180 kW laders die Mattsson Åkeri heeft geïnstalleerd bij het depot van het bedrijf in Arendal. Op de lange termijn zal de vrachtwagen ook rijden tussen Göteborg en de stad Borås, 70 km van Göteborg.

12 uur per dag operationeel en geen CO2-uitstoot

"Het rijden van lange en zware ladingen op elektriciteit werkt tot nu toe erg goed", zegt Jan-Olof Mattsson, CEO van Mattson Åkeri. "De vrachtwagen rijdt 12 uur per dag, met een laadstop wanneer de chauffeur pauzeert. We laden met groene stroom en hebben dus geen CO2-uitstoot. Stille, elektrische aandrijving betekent ook een betere werkomgeving voor de chauffeur."

Sinds Volvo Trucks in 2019 begon met de productie van volledig elektrische trucks, heeft het bedrijf bijna 5.000 elektrische trucks verkocht in 40 landen over de hele wereld. Volvo biedt vandaag de dag het breedste productassortiment van de industrie met zes elektrische modellen in serieproductie die voldoen aan een breed scala van behoeften voor transport in en tussen steden. Wereldwijd heeft Volvo Trucks zich ten doel gesteld dat in 2030 de helft van alle verkochte trucks elektrisch is.

Transport met grote capaciteit

High-Capacity Transports (HCT) betekent dat de lengte en/of het brutogewicht van het voertuig mag toenemen, waardoor meer lading per voertuig kan worden vervoerd – in Nederland beter bekend als LZV en Super Eco Combi. Het kan worden toegepast met alle soorten aandrijflijnen.

Het idee is dat een dergelijke combinatie bijdraagt aan lagere transportkosten, minder milieubelasting, meer verkeersveiligheid, minder wegslijtage en lagere onderhoudskosten. In Europa zijn er een aantal lopende en geplande HCT-projecten. Een voorbeeld is Finland, waar het op de meeste wegen is toegestaan om met 76 ton totaalgewicht en 34,5 meter vrachtwagencombinaties te rijden. Een ander voorbeeld is Zweden, waar het is toegestaan om met 74 ton te rijden (BK4 wegennet) en, met toestemming van de autoriteiten, vrachtwagencombinaties tot 34,5 meter en 100 ton te testen op een gedefinieerd wegennet.

Volvo Trucks Electric
Bluekens-Truck-en-Bus-Volvo-Trucks-74-tons-Elektrische-Truck-3
Bluekens-Truck-en-Bus-Volvo-Trucks-74-tons-Elektrische-Truck-4
Bluekens-Truck-en-Bus-Volvo-Trucks-74-tons-Elektrische-Truck-5
Bluekens-Truck-en-Bus-Volvo-Trucks-74-tons-Elektrische-Truck-1

Volvo test in Zweden 74-tons elektrische truck