Volvo introduceert de FE met CNG motor
Volvo Trucks breidt de reeks met modellen voor Europa uit met een nieuwe versie van de " target="_blank">Volvo FE die geheel op aardgas rijdt. De Volvo FE CNG (Compressed Natural Gas) is voornamelijk ontworpen voor lokale en regionale inzet met veel starts en stops, bijvoorbeeld afvalinzameling en lokale distributie. De wagen is uitgerust met een nieuwe 9-liter Euro 6- gasmotor, voorzien van bougieonsteking en automatische transmissie.
"Met de Volvo FE CNG beschikken bedrijven die veel in stedelijke gebieden rijden, nu over een truck die veel minder belastend is voor het milieu. Veel steden over de hele wereld kijken naar alternatieven voor trucks op diesel. Vooral in de afvalsector zijn bio brandstoffen vaak een vereiste", zegt Christina Eriksson, Business Manager Alternative Drivelines bij Volvo Trucks.
Aardgas bestaat voornamelijk uit methaan. Methaan is reukloos bij verbranding en bevat zeer lage concentraties schadelijke deeltjes. Als het methaan een biogas is, dat wil zeggen op basis van biologische materialen, is de uitstoot van CO2 tot 70% lager dan van een dieseltruck.
De Volvo FE CNG wordt aangedreven door een geheel nieuwe 9-liter Euro 6-motor met bougieontsteking die 320 pk en 1356 Nm koppel levert.
"Bougieontsteking is vooral geschikt voor rijcycli waarbij de truck korte afstanden aflegt met veel starten en stoppen", verklaart Christina Eriksson.
Dankzij de geheel automatische transmissie behoudt de truck dezelfde uitstekende rijeigenschappen en productiviteit als de conventionele Volvo FE. De automatische transmissie geeft ook een snellere respons van de aandrijflijn.
"Methaangas zal op de lange termijn een duurzaam alternatief voor diesel worden. Momenteel ligt de nadruk op het opstellen van relevante regels en het creëren van de juiste voorwaarden voor een positieve ontwikkeling. Dit gebeurt in samenwerking met verschillende instanties en particuliere bedrijven", zegt Lars Mårtensson, Environmental Director bij Volvo Trucks.
De verkoop van de nieuwe Volvo FE CNG start in Europa in augustus, terwijl de serieproductie begin 2015 van start gaat.
"Met de Volvo FE CNG beschikken bedrijven die veel in stedelijke gebieden rijden, nu over een truck die veel minder belastend is voor het milieu. Veel steden over de hele wereld kijken naar alternatieven voor trucks op diesel. Vooral in de afvalsector zijn bio brandstoffen vaak een vereiste", zegt Christina Eriksson, Business Manager Alternative Drivelines bij Volvo Trucks.
Aardgas bestaat voornamelijk uit methaan. Methaan is reukloos bij verbranding en bevat zeer lage concentraties schadelijke deeltjes. Als het methaan een biogas is, dat wil zeggen op basis van biologische materialen, is de uitstoot van CO2 tot 70% lager dan van een dieseltruck.
De Volvo FE CNG wordt aangedreven door een geheel nieuwe 9-liter Euro 6-motor met bougieontsteking die 320 pk en 1356 Nm koppel levert.
"Bougieontsteking is vooral geschikt voor rijcycli waarbij de truck korte afstanden aflegt met veel starten en stoppen", verklaart Christina Eriksson.
Dankzij de geheel automatische transmissie behoudt de truck dezelfde uitstekende rijeigenschappen en productiviteit als de conventionele Volvo FE. De automatische transmissie geeft ook een snellere respons van de aandrijflijn.
"Methaangas zal op de lange termijn een duurzaam alternatief voor diesel worden. Momenteel ligt de nadruk op het opstellen van relevante regels en het creëren van de juiste voorwaarden voor een positieve ontwikkeling. Dit gebeurt in samenwerking met verschillende instanties en particuliere bedrijven", zegt Lars Mårtensson, Environmental Director bij Volvo Trucks.
De verkoop van de nieuwe Volvo FE CNG start in Europa in augustus, terwijl de serieproductie begin 2015 van start gaat.
Feiten Volvo FE CNG
- 4x2 (19 t), 6x2 (27 t) bakwagen
- G9K-gas motor, 9-liter Euro 6 met bougieontsteking, 320 pk/1356 Nm
- Volautomatische transmissie
- " target="_blank">Dagcabine
- 2x4 of 2x3 100 ltr CNG tanks gemonteerd aan beide zijden van het chassis