Een"> Volvo FH van acht ton tegen een Koenigsegg One:1 - een van de snelste racewagens ter wereld. Dit is het scenario van de nieuwe film ‘Volvo Trucks vs Koenigsegg.’ De film is bedoeld als ultieme test voor de nieuwe I-Shift Dual Clutch: een versnellingsbak met dubbele koppeling gebaseerd op een techniek die in racewagens wordt gebruikt.

De unieke ">Volvo Trucks I-Shift Dual Clutch-versnellingsbak wordt getest in de nieuwe film ‘Volvo Trucks vs Koenigsegg’. In de film neemt een Volvo FH het op tegen een " target="_blank" name="Koenigsegg One">Koenigsegg One:1, die met evenveel paardenkrachten als kilo´s (1.360) de eerste ‘mega car’ ter wereld is. Om de kansen eerlijker te verdelen, heeft de Volvo FH een kleinere handicap gekregen. De truck rijdt slechts één ronde tegen twee voor de Koenigsegg. Desondanks blijft de uitkomst onvoorspelbaar. De race is bedoeld als de ultieme test voor de nieuwe Volvo I-Shift Dual Clutch.

“I-Shift Dual Clutch heeft een dubbele koppeling wat tamelijk uniek is in de markt voor zware voertuigen. Toch wordt een vergelijkbare technologie al toegepast in racewagens. Daarom was dit de perfecte uitdaging”, zegt Jeff Bird, Press Test Director bij Volvo Trucks. 

De Volvo FH I-Shift Dual Clutch en racewagens hebben beide uitstekende rijeigenschappen doordat er probleemloos wordt geschakeld. Het moment van de waarheid vindt plaats op het Knutstorp-racecircuit in het zuiden van Zweden, dat bekend staat om het heuvelachtige terrein en de veeleisende bochten. 

“Dat klinkt als een vreemde omgeving voor een zware truck, maar in feite is I-Shift Dual Clutch juist heel nuttig in omstandigheden waar veel moet worden geschakeld. De probleemloze overgangen tussen de versnellingen leveren geweldige verbeteringen op in het rijgedrag”, vertelt Jeff Bird. 

Achter het stuur van de Volvo FH zit de " target="_blank">ervaren autocoureur Tiff Needell. Zonder de uitslag te verklappen, meldt Tiff – die nog nooit eerder in een truck had geracet – dat hij onder de indruk was van de prestaties van het voertuig. 

“I-Shift Dual Clutch is echt ongelooflijk. Met name op hellingen merk je dat de truck niet terugvalt, maar gewoon soepel doorrijdt zonder dat je het schakelen voelt. En als je remt, wordt heel zacht en comfortabel teruggeschakeld. De truck heeft duidelijk het hart van een sportwagen”, verklaart Tiff Needell. 

De nieuwe I-Shift Dual Clutch van Volvo Trucks werd in Europa in juni van dit jaar gelanceerd en is verkrijgbaar op alle markten waar de Volvo FH met een Euro 6 D13-motor en een vermogen van 460, 500 en 540 pk wordt verkocht. 

Bekijk hier bij Bluekens Truck en Bus de ultieme race



" target="_blank">Een kijkje achter de schermen bij Volvo Trucks vs Koenigsegg.

Achtergrondinformatie


Over I-Shift Dual Clutch

  • I-Shift Dual Clutch bestaat uit twee versnellingsbakken die parallel zijn gekoppeld. Wanneer één versnelling actief is op de ene versnellingsbak, wordt de volgende al voorbereid op de andere versnellingsbak. Bij het schakelen wordt slechts één van de koppelingen vrijgegeven, terwijl tegelijkertijd de andere koppeling wordt geactiveerd. Hierdoor kan worden geschakeld zonder onderbreking in krachtoverbrenging.
  • I-Shift Dual Clutch is gebaseerd op de I-Shift-versnellingsbak. Ondanks de vele nieuwe onderdelen is de nieuwe versnellingsbak slechts 12 cm langer dan een standaard I-Shift.
  • I-Shift Dual Clutch schakelt zonder onderbrekingen in het geleverde vermogen. Wanneer tijdens het rijden beter enkele versnellingen kunnen worden overgeslagen, wordt geschakeld als in een standaard I-Shift.
  • I-Shift Dual Clutch schakelt tussen alle versnellingen zonder dat er sprake is van vermogensverlies, behalve bij veranderingen van range, wat gebeurt bij het overschakelen van de zesde naar de zevende versnelling.
  •  I-Shift Dual Clutch is verkrijgbaar op de Volvo FH als aanvulling op de I-Shift en de handgeschakelde versnellingsbakken.
  • I-Shift Dual Clutch werd in Europa in juni van dit jaar gelanceerd en is verkrijgbaar op alle markten waar de Volvo FH met een Euro 6 D13-motor en een vermogen van 460, 500 en 540 pk wordt verkocht.

Over de race

De race vond plaats op het racecircuit van Knutstorp in het zuiden van Zweden. Voor de race werd de snelheidsbegrenzing van 90 km/u op de truck uitgeschakeld, zodat de truck meer kans maakte tegen de sportwagen. Om de race echt spannend te maken, rijdt de Volvo FH één ronde terwijl de Koenigsegg One:1 er twee moet afleggen. De opnames vonden plaats op een afgeschermd terrein in de aanwezigheid van beveiligingspersoneel.

Over de truck in de race

De truck die werd gereden zonder trailer, weegt acht ton, beschikt over 540 pk en is voorzien van I-Shift Dual Clutch. Voor de race werd de snelheidsbegrenzing van 90 km/u in de truck uitgeschakeld. Daardoor kon de truck een snelheid van bijna 130 km/u halen op de racebaan.

Over Koenigsegg One:1

Koenigsegg One:1 is ´s werelds eerste in serie geproduceerde mega car’: de eerste auto ter wereld met één paardenkracht per kilo. Dit komt neer op 1.360 paardenkrachten en 1.360 kg, een combinatie waarin geen enkele autofabrikant eerder was geslaagd. De motor levert een koppel van meer dan 1.000 Nm tussen 3.000 en 7.500 tpm en kan binnen 20 seconden versnellen van 0–400 km/u.

Over Tiff Needell

Tiff Needell werkt als tv-presentator bij het Britse autoprogramma ‘Fifth Gear’. Hij heeft een lange loopbaan als autocoureur achter de rug waarbij hij in verschillende typen heeft gereden en meedeed aan alle soorten races: van Formule 1 tot de 24 uur van Le Mans.
 
volvo_fh_vs_koenigsegg_01.jpg