Volvo Connect vereenvoudigt dagelijkse werkzaamheden
Volvo Trucks introduceert Volvo Connect: één centrale klantenportal voor alle digitale services en functies. Hiermee maakt Volvo Trucks het eenvoudiger voor klanten om volop te profiteren van digitalisering en connectiviteit.
Transporteurs maken steeds meer gebruik van telematica en digitale services om de productiviteit en efficiency van hun bedrijf te verbeteren. Dit betekent echter ook steeds meer systemen en verschillende aansluitingen. Met de introductie van Volvo Connect wordt een groot aantal digitale en online services gecombineerd in één gebruikersvriendelijke portal. Volvo Connect wordt in september 2018 gepresenteerd en zal de komende jaren verder worden ontwikkeld en uitgebreid.
"Met Volvo Connect krijgen klanten op één plek toegang tot belangrijke services en de informatie die ze nodig hebben voor hun dagelijkse werkzaamheden", aldus Carina Holm, Project Manager, Volvo Connect. "Naast wagenparkbeheer en onderhoudsplanning zullen veel meer operationele aspecten worden ondersteund, waaronder hulp bij administratieve taken en wettelijke verplichtingen. Volvo Connect omvat ook een marktplaats waar gebruikers zich kunnen abonneren op aanvullende services en deze kunnen activeren. Gebruikers kunnen de gebruikersomgeving personaliseren zodat ze snel en eenvoudig toegang krijgen tot informatie en services die zij het belangrijkste vinden."
Nieuwe cloudservice voor gemengde wagenparken
Samen met Volvo Connect introduceert Volvo Trucks ook de nieuwe service Data Access. Hiermee kunnen voertuiggegevens worden opgeslagen en geopend via de cloud op basis van de Remote FMS-standaard (rFMS). Gegevens kunnen worden geïntegreerd met bestaande systemen van klanten. Verder kunnen gegevens van verschillende truckmodellen of voertuigmerken worden gebruikt wat praktisch is voor transportbedrijven met een gemengd wagenpark.
Daarnaast worden nog enkele digitale services geïntroduceerd. Met Dynafleet Safety kunnen transporteurs veilig rijgedrag en het gebruik van de actieve veiligheidssystemen van het voertuig inzien en opvolgen. Dynafleet Vehicle Status geeft inzicht in de belangrijkste onderdelen van de truck en toont mogelijke storingen die meteen moeten worden gerepareerd of kunnen wachten tot de volgende onderhoudsbeurt.
"Volvo Connect omvat om te beginnen Dynafleet, Dynafleet Vehicle Status, Wagenparkbeheer en Data Access", voegt Carina Holm toe. "In de loop der tijd zullen we dit uitbreiden en kunnen klanten kiezen uit een breed pakket met informatie, functies en services, zowel van ons als van externe ontwikkelaars. Dat stelt hen in staat de verschillende aspecten van hun bedrijf te optimaliseren."
Klaar voor een digitale toekomst
De introductie van Volvo Connect past bij deze tijd waarin digitalisering de manier verandert waarop mensen leven en werken. De transportsector vormt daarop geen uitzondering.
"Nieuwe softwareplatforms voor bijvoorbeeld gedeeld autogebruik en reisservices zorgen voor nieuwe bedrijfsmodellen en veranderd klantengedrag", zegt Karin Falk, Senior Vice President, Services & Customer Quality. "Als we kijken naar de transportsector van nu, zijn er nog steeds veel mogelijkheden voor meer transparantie, efficiency en productiviteit. Door connectiviteit en gegevensanalyse met elkaar te combineren, vinden we nieuwe mogelijkheden om onze klanten te ondersteunen."
Deze veranderingen vinden in een hoog tempo plaats. Daarom is Volvo Connect opgezet als een oplossing voor de lange termijn. Naarmate nieuwe functies en informatie beschikbaar komen en nieuwe digitale services worden ontwikkeld door Volvo Trucks, partners uit de industrie en andere softwareontwikkelaars, zorgt Volvo Connect dat klanten toegang krijgen tot deze services en het volledige potentieel kunnen benutten. Het zal bedrijven ook helpen bij een soepele overgang naar een spannende digitale toekomst.
De introductie van Volvo Connect en de beschikbare inhoud wordt op verschillende tijden gepland voor de verschillende markten.
Feiten: Volvo Connect
Volvo Connect combineert digitale en online services in één gebruikersomgeving, waardoor klanten gemakkelijker toegang krijgen tot informatie, nieuws en functies die essentieel zijn voor een efficiënte dagelijkse gang van zaken. Voorbeelden van functies die worden opgenomen:
- Dynafleet: een vernieuwde versie van het transportinformatiesysteem van Volvo Trucks.
- Onderhoudsplanning: een toepassing voor het weergeven van geplande services en onderhoud.
- Data Access: een nieuwe service waarmee voertuiggegevens worden opgeslagen en geopend via de cloud, als integraal onderdeel van de eigen systemen van de klant, ongeacht merk of model.
- Dynafleet Safety: een toepassing voor het bijhouden en herkennen van cruciale veiligheidsindicatoren zoals hard remmen en het gebruik van veiligheidsgordels. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt voor coaching en training van chauffeurs.
- Dynafleet Vehicle Status: een service die belangrijke onderdelen van de truck volgt en mogelijke storingen herkent. Ook wordt aangegeven of onmiddellijke reparatie nodig is of dat men kan wachten tot de volgende onderhoudsbeurt.
- Wagenparkbeheer: een overzicht van de wagenparkactiva, maar niet beperkt tot alleen voertuigen.
- Werkplaatshistorie: een overzicht van de reparatiegeschiedenis en details over uitgevoerde werkzaamheden voor elk voertuig in de Volvo-werkplaats.
Volvo Connect is ontwikkeld in samenwerking met Connected Solutions, een organisatie binnen de Volvo Group die de ontwikkeling en activiteiten aanstuurt voor 'connected services' en oplossingen.