Verplicht een landcode invoeren in de tachograaf: vragen en antwoorden

Sinds februari moeten chauffeurs die landsgrenzen passeren de digitale tachograaf handmatig aanpassen naar het symbool van het land waarin ze rijden. Waarom moet dit en hoe werkt het?

Wat zijn de regels?

Sinds 2 februari 2022 moet de chauffeur bij het passeren van een grens de landcode invoeren in de tachograaf. De chauffeur moet op de grens, of de eerst mogelijke stopplaats voorbij de grens, de landcode invoeren.

Waarom gelden deze regels?

Er is in de eerste helft van 2019 een akkoord bereikt binnen de EU over het zogeheten “Mobility Package”. Daarin staan een groot aantal wijzigingen die op verschillende data van kracht worden. Een onderdeel daarvan is de cabotage. Een chauffeur mag na 3 cabotageritten achter elkaar in een EU-land en, nadat hij de grens is overgegaan, 4 dagen lang geen cabotageritten uitvoeren in dat land.

De controle op cabotage is altijd al een heikel punt geweest en soms moeilijk te controleren. In het Mobility Package is daarom per 2 februari 2022 een nieuw voorschrift ingevoerd. Bij het passeren van een grens moet de chauffeur op de eerste parkeerplaats (of station / haven) na het passeren van de grens de landcode invoeren van het land dat hij of zij is binnengereden.

Nieuwe generatie tachograaf

Vanaf 20 augustus 2023 moet in nieuwe voertuigen een Smart Tachograaf van de tweede generatie worden ingebouwd. Het is de bedoeling dat vanaf dan de registratie van de grenspassage automatisch gaat.

Heeft u vragen?

Wij helpen u graag verder!

Neem contact met ons op