Om te kunnen aantonen dat de Renault Trucks T Optifuel uitvoering inderdaad zo zuinig is als beweerd wordt, liet Renault Trucks het voertuig onlangs door onafhankelijk certificeringsinstituut TÜV Rheinland certificeren. Deze certificering toonde een brandstofbesparing van 10,9% aan vergeleken met een standaard Renault Trucks T-model.

TÜV Rheinland selecteerde voor de certificering twee ervaren chauffeurs uit het internationaal transport. Renault Trucks leverde de voertuigen en de trailers en gaf instructies voor zuinig rijden. De twee voertuigen waren Renault Trucks T 4x2 trekkers met Euro VI DTI 11-liter motor met 430 pk en een achterasoverbrenging van 2.64. Het ene voertuig was een ‘standaard’ Renault Trucks T en het andere voertuig een Optifuel uitvoering. De dag voor de test controleerde TÜV Rheinland de twee voertuigen uitvoerig, met name de bandenslijtage en bandenspanning, maar ook het gewicht en technische eigenschappen.

De test werd uitgevoerd op een typische internationaal transport route van 200 kilometer. De lading van beide voertuigen betrof 32 ton. Op de eerste dag reden de chauffeurs de route twee keer en wisselden zij van truck zodat ze beiden ieder voertuig konden rijden. Op de tweede dag kregen de chauffeurs een Optifuel Training in zuinig rijden. Op de derde dag reden de chauffeurs opnieuw beiden in de twee trucks over dezelfde route en brachten zij datgene wat zij tijdens de training hadden geleerd in de praktijk.

“Uit de door TÜV Rheinland experts gemeten resultaten bleek vervolgens dat de Renault Trucks T Optifuel 10,9% minder brandstof verbruikte dan de standard Renault Trucks T. We kunnen hieruit concluderen dat de Renault Trucks T Optifuel een aanzienlijke brandstofbesparing oplevert. Bovendien mag het belang van een chauffeurstraining niet worden onderschat”, licht Erik Lenssen, Product Manager bij Renault Trucks Nederland toe.

Renault Trucks T Optifuel

De Renault Trucks T is verkrijgbaar in twee uitvoeringen, de DTI 11 430 pk en de DTI 11 460 pk, en is standaard uitgerust met alle denkbare aerodynamische voorzieningen om de luchtweerstand te minimaliseren (verstelbare dakspoiler en zijfenders en zijskirts met extenders). Daarnaast is de truck standaard uitgerust met een reeks intelligente technologieën, samengevat in het Fuel Eco pakket. Dit behelst onder meer een uitgeschakelde powermodus, Eco cruise control met Optiroll (uitrolmodus), een stuurbekrachtigingspomp met variabele opbrengst, automatische motorstop en een ontkoppelbare compressor. De snelheid van het voertuig is begrensd op 85 km per uur.

{quote}“Uit de door TÜV Rheinland experts gemeten resultaten bleek vervolgens dat de Renault Trucks T Optifuel 10,9% minder brandstof verbruikte dan de standard Renault Trucks T."{/quote} De Renault Trucks T Optifuel wordt geleverd inclusief het Optifuel Programma dat onder meer bestaat uit een voor Code 95 gecertificeerde instructiemodule ‘zuinig rijden’ en software voor het monitoren en analyseren van het rijgedrag van de chauffeurs.

Om het brandstofverbruik nog verder te verlagen en daarmee de kostenefficiency te verhogen, hebben vervoerders de mogelijkheid om Optifleet te activeren: de Renault Trucks Fleetmanagementoplossing. Deze software is beschikbaar in vier modules en stelt vervoerders in staat hun voertuigen in realtime te lokaliseren (Map-module), op afstand het gebruik (onder andere het brandstofverbruik) van het voertuig te volgen (Check-module), informatie te verzamelen over rijtijden en data te archiveren (Drive-module). Ook kunnen chauffeurs dankzij Optifleet contact houden met hun thuisbasis en communiceren via elektronisch berichtverkeer (Link-module).

renault-trucks-t-optifuel-brandstofbesparing-tuv-certificering.jpg