Renault Trucks onthult elektrische trucks
Renault Trucks onthult nu volledig elektrische voertuigen: de Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E. Samen bestrijken deze voertuigen het complete gamma van 3,1 tot 26 ton, bij uitstek geschikt voor gebruik in de stad. De Renault Trucks D en Renault Trucks D Wide Z.E. worden geproduceerd in de Renault Trucks-fabriek in Blainville-sur-Orne en komen in 2019 op de markt. De Renault Master Z.E. is al in 2018 beschikbaar.
Renault Trucks is een pionier op het gebied van elektromobiliteit. Om gelijke tred te houden met het veranderende landschap in stedelijke distributie, introduceert Renault Trucks nu elektrische trucks. Het Renault Trucks Z.E. gamma, bestaande uit de Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E., varieert van 3,5 tot 26 ton en bestrijkt het volledige spectrum voor stedelijk gebruik, van goederendistributie tot en met afvalinzameling.
Elektromobiliteit niet nieuw voor Renault Trucks
Voor Renault Trucks is elektromobiliteit van begin af aan het voor de hand liggende antwoord op de verslechtering van luchtkwaliteit en geluidshinder in steden. En dé manier bij uitstek om de CO2-uitstoot te verminderen. Al meer dan tien jaar test Renault Trucks, in samenwerking met klanten, elektrische trucks om cruciale informatie te verzamelen over gebruik, accuwerking, laadfaciliteiten en specifieke onderhoudsvereisten. Deze praktijktests hebben ook Renault Trucks-klanten in staat gesteld om hun eigen opdrachtgevers te helpen vat te krijgen op elektrische technologie. Renault Trucks kan terugkijken op een jarenlange ervaring met volledig elektrische trucks dankzij de Maxity.
"Tien jaar geleden waren we de pioniers in het promoten van elektrische trucks om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren", legt Renault Trucks president Bruno Blin uit. "Vandaag kunnen we een serie elektrische voertuigen aanbieden met bewezen prestaties. De specialisten in ons netwerk staan klaar om onze klanten te helpen in hun overstap naar elektromobiliteit. Tien jaar geleden waren we pioniers, vandaag zijn we experts."
Zero Emission trucks voor onbeperkte toegang
De nieuwste technologische ontwikkelingen maken elektrische trucks een economisch levensvatbaar alternatief voor vervoerders. Hoe streng de beperkingen in stedelijke gebieden ook zijn, de voertuigen in de Renault Trucks Z.E.-serie kunnen blijven rijden. Ze zijn de perfecte oplossing voor het waarborgen van de luchtkwaliteit en het verminderen van verkeersopstoppingen, doordat ze geluidsarm buiten de spitstijden kunnen rijden en geen fijnstof en CO2 uitstoten.
Renault Trucks Master Z.E. beschikbaar in september 2018
De Renault Trucks Master Z.E., die in september 2018 wordt uitgebracht, is ideaal voor last-mile leveringen en geeft toegang tot alle zones in de binnenstad, zelfs waar strenge verkeersbeperkingen gelden. De accu van deze volledig elektrische bedrijfswagen is in zes uur opgeladen.
Het laadvolume is hetzelfde als bij een conventionele Renault Master doordat de accu's onder de voorstoelen zijn gemonteerd. De Master Z.E.-serie wordt geleverd in zes varianten (vier gesloten bestelwagens en twee platformcabines) en is ontworpen om te voldoen aan alle eisen die professionals stellen aan het werk in binnensteden. Om de bestuurder en de lading te beschermen en de veiligheid van voorbijgangers te waarborgen, is de Master Z.E. standaard uitgerust met een achteruitrijcamera, een achteruitrijradar en een breedbeeldspiegel.
Renault Trucks D en Renault Trucks D Wide Z.E. voor stadsdistributie en afvalinzameling
De speciaal ontworpen 16-tons versie van de Renault Trucks D Z.E. is ideaal voor stadsdistributie en geconditioneerd transport. De Renault Trucks D Wide Z.E. komt beschikbaar in een 26-tons versie voor afvalinzameling. Beide modellen worden vanaf de tweede helft van 2019 geproduceerd in de fabriek van Renault Trucks in Blainville-sur-Orne, Normandië, Frankrijk.
Een middelzware Renault Trucks Z.E. heeft een actieradius van maximaal 300 km, afhankelijk van het gebruik en de accuconfiguratie. Het accupakket is het meest kostbare onderdeel bij de aanschaf van een elektrische vrachtwagen. Renault Trucks doet geen concessies aan het laadvermogen of de kosteneffectiviteit. Daarom zijn de trucks afgestemd op de inzet en de exacte behoeften van de klant. Dankzij DC snelladen kunnen de Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E. Lithium-Ion accu’s volledig worden opgeladen in slechts één tot twee uur met de 150 kW Combo CCS-connector. Het duurt twaalf uur om een batterij van 300 kWh volledig op te laden met reguliere wisselstroom (AC). Daarvoor is driefase 380V/32A krachtstroom toereikend.
Voor maximale flexibiliteit in gebruik en opbouw zijn de Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E. uitgerust met een PTO met mechanische interface.
Technische specificaties
Renault Master Z.E.
- Totaal GVW: 3.1t
- 57 kW elektromotor
- Maximumkoppel: 225 Nm
- Maximumsnelheid: 100 km/u
- Energieopslag: Lithium-Ion accu’s, 33 kWh
- Actieradius in NEDC-test: 200 km
- Actieradius in de praktijk: tot 120 km
Renault Trucks D Z.E.
- Totaal GVW: 16t
- Technisch totaalgewicht: 16.7t
- Beschikbare wielbases: 4.400 mm en 5.300 mm
- 185 kW elektromotor (130 kW continu vermogen)
- Maximumkoppel elektromotor: 425 Nm
- Maximumkoppel achteras: 16 kNm
- Versnellingsbak met twee versnellingen
- Energieopslag: Lithium-Ion accu’s, van 200 tot 300 kWh
- Actieradius in de praktijk: tot 300 km
Renault Trucks D Wide Z.E.
- GVW: 26 t
- Technisch totaalgewicht: 27 t
- Beschikbare wielbasis: 3.900 mm
- Twee elektromotoren met een totaal vermogen van 370 kW (continu vermogen van 260 kW)
- Maximaal koppel van elektromotoren: 850 Nm
- Maximale koppel achteras: 28 kNm
- Versnellingsbak met twee versnellingen
- Energieopslag: Lithium-Ion accu’s, 200 kWh.
- Actieradius in de praktijk: tot 200 km