In Duitsland is onlangs de eerste onafhankelijke energie-efficiëntietest gedaan met een volledig beladen, zware elektrische Volvo-truck. De Volvo FH Electric overtrof de officiële opgegeven actieradius en verbruikte 50% minder energie dan zijn tegenhanger op diesel.

De geteste truck was een Volvo FH Electric, een emissievrij voertuig met een continuvermogen van 490 kW en een totaal GCW van 40 ton. De Duitse truckjournalist Jan Burgdorf testte de truck op de Green Truck route: een 343 km lange route met een verscheidenheid aan snelwegen, heuvelachtig terrein en krappere wegen die wordt gebruikt voor het testen van vrachtwagens van verschillende fabrikanten in een breed scala van omstandigheden. 

“Tijdens de test bleek de Volvo FH Electric net zo comfortabel of zelfs comfortabeler dan een dieseltruck. Chauffeurs zullen zeer verrast zijn over hoe gemakkelijk het is om te rijden, hoe stil het is en hoe goed het reageert. Er zijn helemaal geen trillingen”, zegt Jan Burgdorf.

Feiten over de test en de truck

  • Totaal GCW: 40 ton
  • Gemiddelde snelheid: 80 km/u
  • Energieverbruik: 1,1 kWh/km
  • Batterijcapaciteit: 540 kWh
  • Uitgangsvermogen: 490 kW continuvermogen
  • Totale afstand: 343 km
  • Totale actieradius op basis van één lading: 345 km
  • De geteste Volvo FH Electric kan tot 500 km afleggen tijdens een normale werkdag als er een oplaadbeurt wordt toegevoegd, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze.

50% energiebesparing

De Volvo FH Electric hield over het hele traject een gemiddelde snelheid van 80 km/u, vergelijkbaar met de Volvo FH met een dieselmotor en het brandstofbesparingspakket I-Save. Op basis van het energieverbruik van slechts 1,1 kWh/km had de elektrische truck een totale actieradius van 345 km op één lading. "Deze testresultaten laten zien dat het mogelijk is om tijdens een normale werkdag tot 500 km te rijden, met een korte stop om bijvoorbeeld tijdens de lunch op te laden", legt Tobias Bergman, Press Test Director bij Volvo Trucks, uit. 

In de test op de Green Truck route verbruikte de Volvo FH Electric 50% minder energie dan een vergelijkbare Volvo FH met dieselmotor. "De elektrische aandrijflijn is zeer efficiënt, waardoor de elektrische truck een zeer krachtig hulpmiddel is om CO2-uitstoot te verminderen", zegt Tobias Bergman.

Bekijk de Volvo FH Electric

Op weg naar 100% CO2-reductie

Het streven van Volvo Trucks is dat elektrische voertuigen in 2030 goed zijn voor de helft van de verkoop en in 2040 100% CO2-reductie (well-to-wheel; oftewel van bron tot wiel) voor nieuwe verkochte vrachtwagens wordt behaald. “We zijn toegewijd aan het klimaatakkoord van Parijs. Er zijn wetenschappelijk onderbouwde doelen gesteld en we ondernemen actie om de ontwikkeling naar een drastische verlaging van de CO2-uitstoot van vrachtvervoer over de weg te versnellen. Ik denk dat het brede elektrische aanbod dat we al op de markt hebben daar een heel duidelijk bewijs van is”, besluit Tobias Bergman.

Het elektrische aanbod van Volvo Trucks

Volvo Trucks heeft een assortiment van zes volledig elektrische trucks die zijn ontworpen voor een breed scala aan transportopdrachten. De Volvo FH, FM en FMX Electric kunnen worden ingezet voor zwaarder transport met een GCW van 44 ton. De verkoop in Europa is gestart en de productie begint in de tweede helft van 2022. Al sinds 2019 worden de Volvo FL en FE Electric voor stadsdistributie en afvalverwerking in serie geproduceerd. In Noord-Amerika startte de verkoop van de Volvo VNR Electric in 2020.

jan-burgdorf-journalist-trucker
volvo-fh-electric-green-truck-test
volvo-fh-electric-in-green-truck-test

Meer weten over de Volvo FH Electric?

Neem contact met ons op, wij beantwoorden graag al uw vragen.