Volgens toonaangevende e-commerce- en productiebedrijven in Europa heeft het wegvervoer de hoogste prioriteit om de CO2-uitstoot te verminderen. Uit een nieuw rapport van Ipsos en Volvo Trucks blijkt dat bedrijven bereid zijn meer te betalen voor transportleveranciers met een lagere CO2-uitstoot.

100 grote e-commerce- en productiebedrijven ondervraagd

Het onderzoeksbureau Ipsos heeft in opdracht van Volvo Trucks 100 grote e-commerce- en productiebedrijven in acht Europese landen ondervraagd over hun vraag naar transport zonder fossiele brandstoffen bij toekomstige aanbestedingen.

Onderzoeksresultaten

De overgrote meerderheid van deze bedrijven heeft doelen gesteld om hun klimaatvoetafdruk te verkleinen. 78% van de ondervraagden zegt bereid te zijn meer te betalen voor een transportleverancier met weinig of geen CO2-uitstoot en 85% is bereid van transportleverancier te veranderen als deze niet aan hun eisen voldoet.

Uit het onderzoek blijkt ook een duidelijk verband tussen hun toekomstige zakelijke kansen en vervoersopties zonder fossiele brandstoffen. 60% van de bedrijven denkt dat zij de komende drie jaar klanten dreigen te verliezen als zij niet kunnen voldoen aan de vraag van hun consumenten naar leveringen met weinig of geen CO2-uitstoot.

Verschuiving naar elektrisch

"Het is zeer positief om deze grote impuls voor fossielvrije vrachtwagentransporten te zien. Het betekent dat we de komende jaren een enorme verschuiving in de industrie zullen zien. Wij geloven dat elektrificatie de belangrijkste drijfveer zal zijn voor emissievrij wegtransport en we zijn er trots op dat we nu al volledig elektrische vrachtwagenalternatieven bieden voor de meeste opdrachten. Elektrisch rijden betekent meer zakelijke kansen", zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.

Bekijk de volledige Volvo Electric truck range

Doelstelling Volvo Trucks

Volvo Trucks heeft zich wereldwijd ten doel gesteld dat in 2030 50% van alle nieuw verkochte trucks batterij- of brandstofcel-elektrisch zal zijn. De overgang naar elektrisch wordt geleid door Europa en Noord-Amerika, waar de doelstellingen nog hoger liggen. In Europa bijvoorbeeld ligt de ambitie momenteel op ongeveer 70% voor alle nieuw verkochte trucks in 2030.

Feiten over de enquête

  • De enquête werd uitgevoerd in juni 2022 en omvatte interviews met 100 professionals op senior niveau, doorgaans verantwoordelijk voor inkoop, logistiek, supply chain management en/of duurzaamheid.
  • De landen die in de enquête werden opgenomen waren: Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Nederland, Zweden en Noorwegen.
Roger Alm
Person on IPad