Mijlpaal: Volvo Trucks begint met serieproductie van zware elektrische trucks
Serieproductie van de belangrijkste modellen
Volvo Trucks begint met de serieproductie van de elektrische versies van haar belangrijkste modellen: Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton* aan en de drie modellen vertegenwoordigen ongeveer twee derde van de verkoop.
Met deze nieuwe toevoegingen heeft Volvo Trucks wereldwijd zes elektrische trucks in serieproductie - de breedste elektrische lijn in de industrie.
Volvo is leidend in de transformatie naar elektrisch rijden
"Dit is een mijlpaal en bewijst dat wij de transformatie van de industrie leiden. Het is nog geen twee jaar geleden dat we onze zware elektrische trucks voor het eerst presenteerden. Nu voeren we de volumes op en zullen we deze geweldige trucks leveren aan klanten in heel Europa en later ook aan klanten in Azië, Australië en Latijns-Amerika," zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.
Productie start in Zweden
De serieproductie van Volvo's zwaarste elektrische trucks start in de Tuve-fabriek in Göteborg, Zweden en volgend jaar volgt de fabriek in Gent, België. Volvo produceert de elektrische trucks op dezelfde lijn als zijn conventionele trucks, wat een hoge productieflexibiliteit en efficiëntiewinst oplevert. De accu's worden geleverd door de nieuwe accu-assemblagefabriek van Volvo Trucks in Gent.
Elektrische portefeuille Volvo beslaat 45%
De vraag naar elektrische vrachtwagens neemt op veel markten snel toe. Een van de drijvende krachten is de noodzaak voor vervoerders om over te schakelen op fossielvrije transporten om hun duurzaamheidsdoelstellingen te halen. De elektrische portefeuille van Volvo Trucks zou momenteel ongeveer 45% van alle in Europa vervoerde goederen kunnen bestrijken.**
Breed scala aan toepassingen van elektrische trucks
"We hebben ongeveer 1.000 eenheden van onze zware elektrische trucks verkocht en meer dan 2.600 van onze elektrische trucks in totaal. We verwachten dat de volumes de komende jaren aanzienlijk zullen toenemen. Tegen 2030 moet minstens 50 procent van de vrachtwagens die we wereldwijd verkopen elektrisch zijn", aldus Roger Alm.
De zes elektrische Volvo-trucks bestrijken een breed scala aan toepassingen zoals stadsdistributie en afvalverwerking, regionaal transport en bouwwerkzaamheden.
*Gross Combination Weight (GCW)
**Volgens de Eurostat-statistieken "Road Freight Transport by distance" (2018) legt 45% van alle goederen die over de weg worden vervoerd in Europa een afstand af van minder dan 300 km.