Met efficiënt onderhoud sneller weer onderweg
Als een klant mij vraagt wat totaalonderhoud hem oplevert, dan vat ik het in een paar woorden samen: ontzorgen en efficiency. Totaalonderhoud betekent dat wij de klant al het werk uit handen nemen op het gebied van service en onderhoud.
Brandweervoertuigen die we onderhouden zijn hiervan een mooi voorbeeld. Voorheen moest de klant vier stations af om het onderhoud te laten doen. Voor het voertuig moest hij bij ons zijn, maar voor de service en onderhoud aan opbouw, de pomp en de bepakking bij een aantal andere bedrijven. Het gevolg daarvan was dat zo’n voertuig soms wel twee weken niet inzetbaar was. Nu regelen en coördineren wij alles. Dus als het voertuig bij ons komt voor service en onderhoud, zorgen wij ervoor dat meteen de bepakking wordt opgehaald en dat het bedrijf dat de pomp serviced bij ons in de werkplaats komt om dat deel te doen. Door al die werkzaamheden te combineren, is het onderhoud van het complete voertuig binnen drie dagen klaar.
Efficiencyvoordeel
Dat soort efficiencyvoordelen is natuurlijk op allerlei manieren mogelijk. Neem een trekker-trailercombinatie met een koelmotor. In onze werkplaats kan in 1 doorgang service worden gedaan aan de trekker, trailer en koelmotor. De trekker en trailer doen wij zelf, terwijl de koelmotorspecialist dan meteen bij ons op locatie het onderhoud aan dat onderdeel kan doen.
‘Totaalonderhoud geeft de zekerheid dat alles wat aan het voertuig zit, goed onderhouden is. Alles wordt geregeld’
Alles geregeld
De mogelijkheden beperken zich overigens niet alleen tot rijdend en getrokken materieel. Voor een gemeente regelen we bijvoorbeeld het volledige onderhoud. Naast het wagenpark gaat dat ook om maai- en veegmachines en shovels. Dat betekent niet dat we alles zelf doen. Wat we zelf kunnen, doen we ook zelf, en voor de andere zaken schakelen wij de specialist in. Maar onderaan de streep heeft de opdrachtgever dus nergens omkijken naar. Voor totaalonderhoud geldt dat wij in feite alles regelen, van coördinatie tot facturatie. De klant krijgt namelijk ook 1 factuur voor alle werkzaamheden.
Service op locatie
We doen nu voor zo’n 20 klanten totaalonderhoud, met in totaal 1000 rijdende eenheden. Tijdens het totaalonderhoud kunnen wij ook schades herstellen, inclusief het verrichten van spuitwerk. Totaalonderhoud is ook mogelijk in combinatie met andere diensten zoals wagenparkbeheer en reparatie- en onderhoudscontracten. Daarbij kijken we iedere keer weer hoe we de klant maatwerk kunnen bieden. Zo zijn we vorig jaar begonnen met het verrichten van service en onderhoud bij de klant op locatie. Zeker bij klanten met een groot wagenpark scheelt dat enorm veel tijd: ze hoeven immers niet met hun voertuigen heen en weer te rijden naar de werkplaats. Zo willen we iedere keer weer een stap extra zetten in het ontzorgen van de klant.
Rudi van Putten
Aftersalesmanager