Kaasdrager over de Renault Master E-Tech: ‘Elektrisch rijden is nu echt een reële optie’
Goed voorbereid op milieuzones
Van der Put zet om een aantal redenen juist nu de stap naar elektrisch. “Privé rijden we al elektrisch en toen de vorige verkoopwagen aan vervanging toe was, zijn mijn partner Jasper Pouwelse en ik gaan rondkijken of een elektrisch voertuig een optie was. Via via zijn we met Bluekens Truck en Bus in contact gekomen. Een kaaswagen gaat bij ons zeker vijftien jaar mee, dus we kijken echt naar de lange termijn. Nu hebben wij nog niet te maken met milieuzones, maar het zou best kunnen dat dat in de komende jaren wel gaat spelen. Met dit voertuig zijn wij daarop voorbereid. Bovendien willen we de wereld een beetje beter achterlaten dan dat we hem gevonden hebben en elektrisch is schoner dan diesel.”
Eerst testen in de praktijk
Jasper Pouwelse en Jannieneke van der Put hebben de mogelijkheden van de elektrische Renault Master in de praktijk getest. “Via Bluekens Truck en Bus kregen we een demovoertuig. Met dit voertuig hebben we onze vaste routes gereden, inclusief lading die qua gewicht vergelijkbaar is met de inrichting en apparatuur in de wagen en de producten die we verkopen. Zo konden we in de praktijk ervaren dat elektrisch echt een reële optie is.”
Balans tussen actieradius en laadvermogen
De keus viel op een Renault Master E-Tech Platform Cabine, die door CBG Goes is voorzien van een opbouw. “Bij de configuratie hebben we gekeken naar een goede balans tussen het laadvermogen en de benodigde accucapaciteit. Maximale actieradius is geen doel op zich. Ik rijd op een dag maximaal 75 kilometer en het accupakket van de Renault Master E-Tech is daarop berekend. Meer accucapaciteit zou ten koste gaan van het laadvermogen en dat willen we niet. We wilden per se niet boven de 3500 kg uitkomen, zodat het voertuig ook met een rijbewijs B mag worden bestuurd. Daarnaast wilden we een Platform Cabine, zodat vanuit de verkoopwagen het hoogteverschil met de klant niet te groot is. Met de Renault Master E-Tech kon Bluekens Truck en Bus een voertuig leveren dat aan al onze eisen voldoet.”
Bekijk de Renault Master E-Tech Platform CabineStiller voor omwonenden
Elektrisch rijden biedt meer voordelen. “De auto rijdt bovengemiddeld comfortabel, is zeer stabiel en is superstil. Ook dat vind ik een belangrijk voordeel: als ik ’s ochtends in alle vroegte aankom bij de standplaats is er geen geluidsoverlast voor omwonenden. Het is een genot om mee te rijden. Opladen doen we op onze bedrijfslocatie in Serooskerke. Voor op het dak van de loods staan zonnepanelen in bestelling, die gaan er binnenkort op. De stroom die deze zonnepanelen opwekken, gebruiken we onder meer om de Renault Master op te laden. Zo zijn we zoveel mogelijk zelfvoorzienend.”
Voorlichting over elektrisch en persoonlijke begeleiding
Onderhoud aan het voertuig laat Kaasdrager uitvoeren bij Bluekens Truck en Bus in Goes. Bij de Renault Master E-Tech is de eerste drie jaar reparatie en onderhoud standaard inbegrepen. “Het was onze eerste kennismaking met Bluekens Truck en Bus en die is goed bevallen. Toen we contact opnamen, werden we gelijk uitgenodigd voor een rondleiding en vanaf het eerste moment waren ze zeer behulpzaam. Uiteraard heb je veel vragen. Hoe werkt het? Wat kan er in de praktijk? Wat is er qua opbouw mogelijk? Daarin zijn we door Bluekens Truck en Bus uitstekend voorgelicht en begeleid. De verkoper gaf een duidelijk beeld van de mogelijkheden en later in het traject verliep ook de samenwerking met onze vaste opbouwer CBG Goes goed.”
Over Kaasdrager
Kaasdrager is in 2000 gestart door de vader van Jannieneke van der Put. Een paar jaar geleden heeft zij het bedrijf overgenomen. Ze staat wekelijks op vaste standplaatsen in Oost-Souburg, Goes en Zierikzee met een ruim assortiment Hollandse en buitenlandse, kazen, eieren, boter en vleeswaren.