Intelligente veiligheidssystemen verminderen risico op verkeersongevallen
Vanaf november 2015 geldt er in de hele EU een wettelijke vereiste dat nieuwe zware trucks met twee of drie assen moeten zijn uitgerust met een automatische noodremvoorziening. Het doel is om het aantal ongevallen terug te dringen waarbij een truck achterop een voorliggend voertuig rijdt; een scenario dat geldt voor circa een vijfde van alle verkeersongevallen waarbij trucks betrokken zijn. Momenteel is het een wettelijke eis dat het noodremsysteem de snelheid van de truck met 10 km/uur verlaagt. Volgend jaar wordt de eis aangescherpt tot 20 km/u.
“Het is geweldig dat de wetgeving strenger wordt, maar ik vind dat de wettelijke eisen nog te laag zijn. Als het noodremsysteem wordt geactiveerd bij een snelheid van 80 km/u, moet de snelheid met veel meer dan slechts 20 km/u worden teruggebracht om een enorme botsing op een voorliggend, stilstaand voertuig te voorkomen”, - Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks.
Het systeem dat in 2012 werd geïntroduceerd, richt zich in de eerste plaats op het waarschuwen van de chauffeur. “In veel gevallen is dat voldoende voor de chauffeur om snel in te grijpen en een ongeval te voorkomen”, licht Carl Johan Almqvist toe.
De noodrem wordt alleen gebruikt als het absoluut noodzakelijk is en deze wordt heel snel toegepast. De remsnelheid – of beter gezegd de vertraging – is circa 7 m/sec2 , wat gelijk is aan wat de meeste personenauto’s aan kunnen. In de praktijk betekent dit dat de trucksnelheid van 80 tot 0 km/u kan worden teruggebracht in circa 40 meter.
Hoe werkt het precies?
Het systeem houdt de voertuigen voor de truck in de gaten met behulp van camera- en radartechnologie en werkt in alle omstandigheden ongeacht of het zonnig, mistig of donker is. Om een botsing te voorkomen, wordt de chauffeur eerst gewaarschuwd via geleidelijk oplopende licht- en geluidssignalen. Als het systeem geen reactie van de chauffeur detecteert, begint de truck automatisch voorzichtig te remmen. Als de chauffeur nog steeds niet reageert, wordt de noodrem geactiveerd tot het voertuig volledig stilstaat. Na nog eens vijf seconden zonder beweging van het stuur of een andere reactie, wordt de handrem automatisch geactiveerd. Deze veiligheidsmaatregel voorkomt dat de truck gaat rollen als de chauffeur in shock of bewusteloos is.
Als de noodrem wordt geactiveerd, gaan de remlichten knipperen om de voertuigen achter de truck te waarschuwen. Als de snelheid daalt tot 5 km/u, worden ook de knipperende alarmlichten ingeschakeld.
Het systeem van Volvo Trucks werkt ook op bochtige wegen en maakt onderscheid tussen vangrails en obstakels zoals auto's en motoren. Om het systeem optimaal te benutten, is het cruciaal dat alle functies, zoals de ABS-remmen, zowel op de truck als op de trailer worden geactiveerd.
Aangezien de wetgeving voor het noodremsysteem nog maar een korte periode van kracht is, zal het enige tijd duren voordat de positieve effecten te zien zijn in de ongevalsstatistieken. Volvo Trucks is echter overtuigd van de voordelen van het noodremsysteem en andere actieve veiligheidsopties.
“Onze actieve veiligheidssystemen maken deel uit van onze holistische visie waarmee we risico's in het verkeer willen uitsluiten. Het is echter belangrijk om te bedenken dat technologie alleen niet voldoende is. Een veilige verkeersomgeving vereist actieve interactie tussen alle weggebruikers. Een ervaren, oplettende chauffeur die verantwoordelijk met de truck omgaat, is nog steeds de beste vorm van ongevalspreventie”, aldus Carl Johan Almqvist.
Voorbeelden van Volvo Trucks’ intelligente veiligheidssystemen
- Adaptive Cruise Control: een actieve cruisecontrol waarmee de chauffeur een constante afstand kan aanhouden ten opzichte van zijn voorganger.
- Forward Collision Warning met noodremfunctie: waarschuwt de chauffeur als het risico op een botsing met een voorligger dreigt en activeert indien nodig de remmen.
- Driver Alert Support: attendeert de chauffeur erop dat het tijd is voor een pauze als er tekenen worden waargenomen dat de chauffeur niet oplet of vermoeid is.
{youtube}dqNtzncxxcI{/youtube}