Transportbedrijven en verladers zijn in sterk toenemende mate geïnteresseerd in het terugdringen van hun CO2-uitstoot en het verlagen van brandstofkosten door het gebruik van LNG (Liquefied Natural Gas, ofwel vloeibaar aardgas) als alternatief voor diesel. En ook Europees gezien ontstaan steeds meer initiatieven om voorzieningen op te zetten voor LNG als brandstof voor zware trucks. De nieuwe Volvo FH en FM zijn daarom meteen vanaf de productiestart beschikbaar met motoren die zowel LNG als Bio-LNG ondersteunen, terwijl ze dezelfde rijprestaties bieden als hun tegenhangers op diesel. Door Bio-LNG te gebruiken, is het mogelijk om CO2-neutraal transport te realiseren en de CO2-uitstoot tot 100% te verminderen.

De EU Green Deal geeft duidelijk aan in welke richting de transportsector zich moet bewegen voor een schonere toekomst. Dit betekent ook dat er een einddatum moet komen voor fossiele brandstoffen. Transportbedrijven en verladers gaan daarom steeds vaker op zoek naar alternatieven voor diesel.

CO2-uitstoot flink omlaag

“Tegenwoordig zijn LNG-trucks in het internationaal transport commercieel gezien het meest geschikte alternatief voor zware dieseltrucks. LNG is in voldoende grote hoeveelheden beschikbaar en tegen een gunstige prijs ten opzichte van diesel. Door het sterk toenemende gebruik van LNG-trucks worden de omstandigheden gunstiger om in de toekomst het aandeel van vloeibaar biogas (Bio-LNG) te vergroten”, zegt Lars Mårtensson, Director of Environment and Innovation bij Volvo Trucks.

De nieuwe Volvo FM en FH zijn meteen vanaf de productiestart ook te leveren met de LNG-motor met 420 of 460 pk en 2100 of 2300 Nm koppel. De aandrijflijn van de Volvo LNG-trucks biedt dezelfde rijprestaties als de tegenhanger op diesel, maar produceert 20% minder CO2. Wanneer Bio-LNG wordt gebruikt, kan de netto CO2-uitstoot van tank-to-wheel (TTW) zelfs met 100% worden verminderd.

LNG tanken kan op steeds meer plekken

De productie van fossielvrij Bio-LNG vereist een groter aantal productievestigingen waar na anaerobe vergisting van afval het gas tot vloeibare vorm kan worden gekoeld. Uit verschillende studies blijkt dat in 2030 iets meer dan 20% van de diesel in Europa zou kunnen worden vervangen door hernieuwbaar gas in de vorm van Bio-LNG. Het aantal tankstations voor LNG neemt structureel toe, waardoor er op veel routes al een alternatief voor diesel beschikbaar is. Het aantal tankstations moet echter snel blijven toenemen om de gelijktijdige groei van het aantal LNG-trucks bij te houden.

“Door te investeren in LNG-trucks laten we zien dat Bio-LNG een belangrijk alternatief is om de afhankelijkheid van fossiele diesel te verkleinen. Voor een snellere overgang naar klimaatneutraal transport zijn nog meer investeringen nodig in LNG-tankstations. Ook moet het voor transportbedrijven aantrekkelijker worden gemaakt om grote investeringen te doen in zware voertuigen op (Bio-)LNG”, benadrukt Lars Mårtensson.

Mix van alternatieven in de toekomst

Omdat geen enkele afzonderlijke energiedrager voldoet aan alle uitdagingen op het gebied van klimaatverandering, zullen verschillende soorten brandstoffen en aandrijflijnen in de nabije toekomst naast elkaar blijven bestaan.

“Het omarmen van nieuwe technologie vormt de sleutel tot het bereiken van klimaatneutraliteit. Het aandeel LNG-trucks zal in Europa geleidelijk toenemen. LNG-trucks alleen zullen echter niet kunnen voldoen aan alle transportuitdagingen. Elektromobiliteit gaat daarnaast zowel lokaal als regionaal een belangrijke rol spelen en de ontwikkeling van accu's en infrastructuur voor opladen, vormen belangrijke factoren bij de uitbreiding ervan”, legt Lars Mårtensson uit.

Elektromobiliteit

Elektromobiliteit met brandstofcellen en waterstof biedt de mogelijkheid om op lange termijn elektrische voertuigen een grotere actieradius te geven en tevens sneller te tanken zodat ook elektrische trucks in internationaal transport ingezet kunnen worden.

“Hoewel er veelbelovende ontwikkelingen zijn op het gebied van brandstofceltechnologie met waterstof, zijn er op korte termijn nog steeds praktische en financiële obstakels die moeten worden overwonnen voordat dit aanzienlijke voordelen voor het klimaat kan opleveren bij zware transporten”, zegt Lars Mårtensson. Daarnaast is het noodzaak dat er voldoende waterstof uit groene energie geproduceerd kan worden.

HVO

Ondanks alle technische vooruitgang op het gebied van elektromobiliteit zal de voortdurende verbetering van de efficiency van verbrandingsmotoren nog vele jaren een sleutelrol blijven spelen bij het verminderen van de impact op het klimaat. “Met de huidige motoren kan al veel worden gedaan om de impact op het klimaat te verminderen. Zo kunnen zowel nieuwe als oudere dieseltrucks van Volvo op HVO rijden, een biobrandstof die een zeer lage netto CO2-uitstoot heeft. De uitdaging is dat biobrandstoffen nog steeds te beperkt beschikbaar zijn”, besluit Lars Mårtensson.

Meer weten?

Wij helpen u graag verder.

pb-lng-bio-lng-570.jpg