Volvo Trucks heeft de geheel vernieuwde Volvo FMX uitgebracht met een nieuwe cabine, meer laadvermogen en innovatieve veiligheidsvoorzieningen. Met een verhoogde voorasbelasting tot 20 ton (met dubbele voorassen) en een tandemstel van 38 ton is de nieuwe Volvo FMX gebouwd voor de zwaarste omstandigheden en de meest veeleisende opdrachten. En hoewel de cabine van de Volvo FMX ruimer is, is de instap met twee treden laag gebleven.

“Onze klanten in de bouwsector worden geconfronteerd met steeds hogere eisen op gebieden zoals duurzaamheid, kostenefficiency, veiligheid en productiviteit”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks. “Met de introductie van de nieuwe Volvo FMX bewijzen we onze toewijding om onze klanten te ondersteunen met robuuste trucks en innovatieve services die hun activiteiten gemakkelijker, veiliger en winstgevender maken.”

Stoere, nieuwe cabine

De nieuwe Volvo FMX is gebouwd op een volledig nieuw cabineplatform, gebaseerd op de lange en succesvolle ervaring van Volvo met het leveren van robuuste en functionele bouwtrucks.

“De nieuwe Volvo FMX is ontworpen om een superieure combinatie van wendbaarheid en duurzaamheid te bieden”, legt Ismail Ovacik, Chief Designer Exterior voor Volvo Trucks uit. “De volledig nieuwe cabine heeft een front met gemakkelijk vervangbare stevige onderdelen, koplampbescherming en nieuwe V-vormige LED-koplampen. Dankzij de nieuwe antisliptreden kunnen chauffeurs gemakkelijker in- en uitstappen.”

Bovendien is de instap, ondanks de ruimere cabine, met twee treden voor alle motorvarianten laag gebleven. Voor de extra hoge off road voertuigen is een nieuwe flexibele en robuuste derde instaptrede ontwikkeld.

Extra focus op de chauffeur

Chauffeurs hebben beter zicht dankzij een verlaagde deurlijn en nieuwe achteruitkijkspiegels. Het zicht kan verder worden verbeterd door een dodehoekcamera aan passagierszijde toe te voegen die een aanvullend beeld op de zijkant van de truck biedt.

Het interieur wordt gekenmerkt door een nieuw dashboard met meer opbergruimte, nieuwe kleuren en een modern instrumentenpaneel. Het 12-inch instrumentendisplay in hoge resolutie bevat een gebruikersvriendelijke interface waarop de chauffeur in vier verschillende schermweergaven gemakkelijk belangrijke informatie kan bekijken, afhankelijk van de rijsituatie. Het instrumentendisplay is gereed voor toekomstige updates en connected services.

Een optioneel 9-inch secundair display biedt infotainment, navigatiehulp, transportinformatie en camerabewaking. Het display bevindt zich binnen handbereik van de chauffeur zodat interactie op verschillende manieren mogelijk is: met de intuïtief geplaatste knoppen op het stuur, via spraakbesturing of rechtstreeks via het touchscreen en het displaybedieningspaneel. Zowel voor het instrumentendisplay als het secundaire display kan worden gekozen uit meerdere taalopties.

De nieuwe FMX is ook uitgerust met een nieuw tractieregelingspaneel dat de chauffeur helpt om potentieel gevaarlijke situaties gemakkelijk en snel aan te pakken, zowel op de weg als off-road. De chauffeur kan de tractie eenvoudig vergroten door de sperdifferentiëlen in te schakelen met een draaiknop en tegelijkertijd de tractiestatus op het display bekijken. Het nieuwe verstelbare stuur met kantelbare stuurkolom biedt de chauffeur een betere ergonomische rijpositie.

Cabine met meer opbergruimte en meer comfort

De nieuwe slaap- en Globetrotter-cabine van de Volvo FMX is opgewaardeerd met verbeterde opbergmogelijkheden, waaronder een groot vak onder het verhoogde bed en een hoog geplaatste opbergruimte tegen de achterwand met LED-panelen in de scheidingswanden. Het cabinecomfort wordt verder verbeterd door extra isolatie die koude, hitte en lawaai buiten houdt. Van de stoel naar het bed bewegen, is gemakkelijker dan ooit met de nieuwe ergonomisch ontworpen I-Shift.

Hoge aslasten verhogen de productiviteit

De nieuwe Volvo FMX vormt de zwaarste uitvoering in het chassisassortiment van Volvo. Het tandemstel van 38 ton maakt een hoog laadvermogen mogelijk voor extreem zware toepassingen off-road, zoals mining. Bovendien zijn de luchtgeveerde voorassen vernieuwd, waardoor een voorasbelasting tot 10 ton, of 20 ton voor dubbele voorassen, mogelijk is. Voor trucks met een gestuurde voor- of naloopas zijn de stuurhoeken vergroot, wat resulteert in een betere manoeuvreerbaarheid en minder bandenslijtage. Al deze verbeteringen dragen bij aan een hogere productiviteit en kostenbesparingen voor transporttaken in de bouw.

Veiligheidsvoorzieningen helpen ongevallen voorkomen

De nieuwe Volvo FMX kan geleverd worden met Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go die nu werkt bij alle snelheden tot nul km/u. Een andere veiligheidsbevorderende functie op de Volvo FMX is de Downhill Cruise Control, die een maximale snelheid instelt om ongewenste versnelling te voorkomen op afdalingen. Door Volvo Dynamic Steering is het makkelijker manoeuvreren met de Volvo FMX.

Het EBS (Electronically controlled Brake System, oftewel elektronisch remsysteem) is een vereiste voor veiligheidsvoorzieningen zoals Forward Collision Warning met noodremfunctie en Electronic Stability Control (ESP) en is op de nieuwe truck standaard geïnstalleerd, zelfs met trommelremmen. Daarnaast is Volvo Dynamic Steering, met de veiligheidssystemen Lane Keeping Assist en Stability Assist, als optie beschikbaar. Ook Lane Change Support en Driver Alert Support behoren tot de aanvullende mogelijkheden.

Verkeersborden in beeld gebracht

Een nieuw verkeersbordherkenningssysteem verhoogt de veiligheid op de Volvo FMX doordat verkeersborden met snelheidslimieten, inhaalbeperkingen en wegtype op het instrumentendisplay zichtbaar zijn.

Voor bijzonder zware toepassingen zoals mijnbouw kan de Volvo FMX worden geleverd met een stalen in plaats van glazen dakluik met een handgreep waarmee het gehele luik als nooduitgang dient.

Feiten over de nieuwe Volvo FMX

  • Robuuste cabines (onder meer voorzien van stalen bumper): Dagcabine, Lage dagcabine, Lage slaapcabine, Slaapcabine, Globetrotter-cabine, Manschappencabine. Exterieur- en interieurafwerkingspakketten voor individueel ontwerp.
  • Het nieuwe verstelbare stuur met kantelbare stuurkolom voor een meer ergonomische rijpositie.
  • Schakelsysteem: I-Shift en I-Shift met kruipversnellingen, met verschillende nieuwe rijprogramma’s voor diverse toepassingsgebieden.
  • Verlichting: Halogeen- of LED-koplampen.
  • Volvo I-hift met kruipversnellingen (optie) voor extreem transport.

Ontdek de nieuwe Volvo FMX

Bekijk hier de video

{loadposition volvo-fmx-nieuw}

Meer weten?

Wij helpen u graag verder.

Neem contact op met Bluekens Truck en Bus

pb-nieuwe-volvo-fmx-570.jpg