COVID-19: Renault Trucks ondersteunt vrachtwagen-chauffeurs, “Drivers are Heroes”

Net als bij de goederenstroom kent de ondersteuning van Renault Trucks voor transporteurs geen grenzen, ongeacht het merk vrachtwagen. Onder de slogan “Drivers are heroes” heeft de fabrikant initiatieven genomen op nagenoeg elk gebied waarin ze actief zijn, om chauffeurs te helpen die heldhaftig duizenden kilometers blijven rijden om steden te voorzien in hun basisbehoeften, zonder vaak zelf een plek te vinden om te kunnen eten. 

Sinds het begin van de COVID-19 crisis en de daaruit voortvloeiende wereldwijde lockdown hebben vrachtwagenchauffeurs overal met dezelfde problemen te maken gehad als het gaat om voedsel. Veel restaurants en truckstops waren of zijn gesloten. Evenals tankstations langs de snelweg, waar de horeca en sanitaire voorzieningen niet meer beschikbaar waren. Met de wetenschap dat dit onmenselijk is, en om chauffeurs en transporteurs te helpen en te ondersteunen, financiert Renault Trucks samen met haar netwerk, foodtrucks om vrachtwagenchauffeurs van gratis maaltijden te voorzien. “Ongeacht het merk wat ze rijden”, legt Christophe Martin, algemeen directeur van Renault Trucks Frankrijk uit, “we willen de hele truckergemeenschap écht helpen. Deze maaltijden zijn noodzakelijk en het is belangrijk om ze juist daar mee te ondersteunen. Zij moeten hun werk kunnen voortzetten. Want transport is essentieel voor de samenleving als geheel om effectief te kunnen blijven functioneren”.

Meer dan een derde van het netwerk van Renault Trucks Frankrijk heeft dagelijkse distributie van eten en drinken opgezet. Dit wordt rechtstreeks verzorgd, vanuit Renault Trucks-werkplaatsen direct gesitueerd aan hoofdwegen. Sinds 20 april zijn er bijna 500 gratis maaltijden aan chauffeurs geserveerd. “We dachten dat op 11 mei, met het einde van de strikte sluiting in Frankrijk, de vraag zou opdrogen, maar het tegenovergestelde gebeurt, aangezien andere werkplaatsen zich bij de beweging aansluiten en daarmee blijven ze chauffeurs naar hen toe trekken”, legt Christophe Martin uit, zich bewust van de sociale verantwoordelijkheid van het merk.

Europese ondersteuning

In Zwitserland werden koffie en croissants, gevolgd door hotdogs en hamburgers, aangeboden aan passerende vrachtwagenchauffeurs. Dit gebeurde langs de snelweg A1, in drie verschillende parkeergarages: Birrfeld, Hurst en St-Prex. Volgens Tarcis Berberat, algemeen directeur van Renault Trucks Zwitserland: “Het zijn de chauffeurs die door hun niet-aflatende inzet de basis hebben gelegd die ons door deze ongekende crisis zullen leiden. Zij hebben met name ziekenhuizen voorzien van vitale medische apparatuur. Dit initiatief is bedoeld om onze dankbaarheid en onfeilbare steun aan hen uit te drukken”. 

In Spanje had de dochteronderneming van Renault Trucks ook het vooruitzicht om een foodtruck te positioneren op de strategische locatie van MercaMurcia, een van de grootste groothandelsmarkten in Spanje, om gratis drankjes en snacks uit de delen aan chauffeurs die hun goederen afleveren. Zoals François Bottinelli, algemeen directeur van Renault Trucks Spanje opmerkt: “Onze voertuigen ondersteunen de wereldwijde productie en distributie van voedsel en maken het mogelijk om essentiële goederen te vervoeren. Onze plaats is naast de vervoerders die de vrachtwagens besturen, om hun werk zo gemakkelijk mogelijk te maken”. 

De hulp aan vervoerders is echter niet beperkt tot voedsel. Beschermende uitrusting is ook gedoneerd aan bezorgers die mogelijk zijn blootgesteld aan het virus tijdens het laden en lossen. In Nederland zijn er 1.100 flessen desinfecterende hand gel gedistribueerd die worden uitgeven via het dealernetwerk en in Israël worden 1.500 systematisch maskers in de kleuren van het merk uitgedeeld aan klanten en chauffeurs die de werkplaatsen in het hele land betreden. 

Naast deze steun voor chauffeurs zijn er sinds eind maart ook andere solidariteitsinitiatieven geïntroduceerd door Renault Trucks-medewerkers om eerstelijnswerkers te helpen bij de bestrijding van het COVID-19 virus. Toen ziekenhuizen geen beschermende kleding meer hadden, begonnen 160 vrijwillige werknemers thuis wegwerp schorten te maken van plastic, met een snelheid van 12.000 schorten per dag. Vanaf 14 mei zijn er meer dan 400.000 schorten geleverd aan de Hospices Civils de Lyon en de Regionale Gezondheidsdienst. 

Op een vergelijkbare manier worden er wegwerpjaponnen gemaakt, die door de mouwen complexer zijn, vervaardigd door vijftig vrijwilligers die parttime werken in de fabriek te Vénissieux, (Frankrijk) of thuis, met een snelheid van 1.600 eenheden per dag, wat een totaal maakt van meer dan 25.000 japonnen vanaf 14 mei. Naast deze uitrusting hebben zesendertig vrijwilligers zich verzameld voor het realiseren van 3D-geprinte vizieren en beschermende brillen, met een productie van 1.800 eenheden per week.

Last but not least, aangezien solidariteit geen grenzen kent, zijn er in Frankrijk, Roemenië en Hongarije sponsorovereenkomsten gesloten tussen Renault Trucks en het Rode Kruis en andere hulporganisaties om voertuigen te leveren die nodig zijn om noodhulpapparatuur en voedsel te leveren. En heeft Renault Trucks Nederland haar demovoertuigen beschikbaar gesteld voor het vervoer van vitale goederen.

Meer weten?

Neem contact op met Bluekens Truck en Bus

pb-drivers-are-heros-570.jpg