De " target="_blank" rel="noopener noreferrer">nieuwe Automatic Traction Control-voorziening van Volvo Trucks activeert, terwijl de truck in beweging is, automatisch de aandrijving op de vooras als de truck vast dreigt te komen zitten. De chauffeur profiteert van een betere wendbaarheid, de eigenaar bespaart brandstof en er ontstaat minder slijtage aan de truck. Volvo Automatic Traction Control is beschikbaar op de Volvo FMX 4x4, 6x6 en 8x6-uitvoering.

Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant ter wereld die automatische voorwielaandrijving op alle wielen aanbiedt voor bouwtrucks. De functie Automatic Traction Control activeert de aandrijving op de vooras wanneer de tractie van de achterwielen afneemt op een gladde of zachte ondergrond.

“Veel chauffeurs schakelen de voorwielaandrijving of het sperdifferentieel al in ruim voordat ze op een moeilijk stuk terrein komen om te voorkomen dat ze vast komen te zitten. Volvo Automatic Traction Control activeert de voorwielaandrijving tijdens het rijden en slechts voor de korte tijd dat dit echt nodig is”, zegt Jonas Odermalm, manager bij Volvo Trucks voor het bouwsegment.

Ontwikkeld voor zware industriële omgevingen

Volvo Automatic Traction Control is nu standaard op de Volvo FMX met aangedreven vooras en werd al gebruikt door Volvo Construction Equipment op hun dumpers.

De oplossing bestaat uit software die is verbonden met de snelheidssensoren op de wielen die de aandrijving op de wielen detecteren en controleren. Wanneer een achterwiel gaat slippen, wordt het vermogen automatisch naar de voorwielen verplaatst zonder dat de truck vermogen of snelheid verliest. Binnen een halve seconde activeert een klauwkoppeling de voorwielaandrijving. De klauwkoppeling is lichter en heeft minder bewegende onderdelen dan een traditionele oplossing met permanente aandrijving op alle wielen. Als de chauffeur op extra ruig terrein komt, kan hij handmatig de andere sperdifferentiëlen voor en achter activeren.

{quote}"Volvo Automatic Traction Control activeert de voorwielaandrijving tijdens het rijden en slechts voor de korte tijd dat dit echt nodig is”{/quote}

Betere wendbaarheid met minder brandstof

De aandrijving op de vooras voorkomt dat de truck vast komt te zitten in moeilijk terrein, maar de functie is vaak alleen vereist voor een klein onderdeel van de totale rit. Met Automatic Traction Control wordt de grip van de voorwielen geconcentreerd op het sturen tot aan een kritieke situatie. Op die manier kan de chauffeur zo lang mogelijk profiteren van een betere manoeuvreerbaarheid.

{quote}“Automatic Traction Control is opnieuw een voorbeeld van hoe innovatieve technologie het werk eenvoudiger en slimmer maakt".{/quote}

De chauffeur voorkomt zo extra brandstofverbruik en slijtage aan de aandrijflijn en banden, wat gewoonlijk het resultaat is van de constant geactiveerde voorwielaandrijving. Met Automatic Traction Control is steeds de optimale aandrijfcombinatie ingeschakeld zonder dat de chauffeur hierover moet nadenken.

“Automatic Traction Control is opnieuw een voorbeeld van hoe innovatieve technologie het werk eenvoudiger en slimmer maakt. Zoals de Volvo I-Shift een revolutie betekende voor de versnellingsbak, vertrouwen we erop dat deze nieuwe ontwikkeling hetzelfde zal doen voor de aangedreven vooras”, zegt Ricard Fritz, Vice President, Volvo Trucks Brand.

Standaard op de Volvo FMX met aangedreven vooras

Automatic Traction Control is standaard voor de Volvo FMX in de uitvoeringen 4x4, 6x6, 8x6 en 10x6.

{loadposition tractioncontrol}

volvo-fmx-wendbaarheid.jpg