Volvo FMX

De Volvo FMX voor heavy duty inzet

De Volvo FMX is robuust en ontworpen voor de bouw. Wat u ook doet in de bouw, Bluekens Truck en Bus stelt samen met u de juiste Volvo FMX samen.


Volvo Dynamic Steering

De Volvo FMX kan worden uitgerust met Volvo Dynamic Steering, de grootste noviteit sinds de uitvinding van de stuurbekrachtiging. Daardoor kan de Volvo FMX verhard en onverhard terrein aan, en raakt de chauffeur minder vermoeid. Volvo Dynamic Steering is bovendien ook verkrijgbaar voor dubbele voorassen, waardoor de voordelen ervan beschikbaar zijn voor tal van gebruikelijke toepassingen in de bouw. Een 8×4 is een van de meest voorkomende configuratie en dat betekent vaak zware ladingen vervoeren, terwijl het gewoonlijk ook meer kracht vergt om te sturen met twee assen dan met één. Volvo Dynamic Steering combineert een hydraulische stuurinrichting met een elektromotor, wat tot 85 procent van de benodigde stuurkracht oplevert bij lage snelheden. De motor wordt 2000 keer per seconde elektronisch geregeld om op elk moment de perfecte mate van ondersteuning te bieden. Volvo Dynamic Steering gaat niet alleen over comfort. Voor chauffeurs betekent Volvo Dynamic Steering dat zij hun actieve carrière kunnen verlengen zonder schouderproblemen op te lopen.

Volvo Dynamic Steering

Besparen met een tridemstel

Het tridemconcept, waarbij de assen optimaal ten opzichte van elkaar zijn geplaatst, is nu beschikbaar met de nieuwe luchtvering die speciaal is ontworpen voor bouwtaken. Dat maakt een extreme manoeuvreerbaarheid mogelijk. Het tridemconcept van Volvo Trucks maakt het mogelijk dat iedere plek bereikbaar is. Zo kunt u een klein woonerf oprijden om in een tuin te lossen. Met de luchtvering en de grote bodemvrijheid is de Volvo FMX een zeer veelzijdige truck. En met sterke stabilisatoren op drie assen vlak onder de lading is de kiepstabiliteit uitmuntend. Wanneer de vrachtwagen onbeladen is en je een naloopas omhoog brengt om brandstof te besparen, krijg je betere tractie op de aangedreven wielen. De combinatie van grotere bodemspeling en een verhoogde naloopas maakt het makkelijker om steile hellingen te nemen zonder vast te komen zitten.

Besparen met een tridemstel

Luchtvering

Verbeterde stabilisatoren spelen een belangrijke rol in de luchtvering van de Volvo FMX. Deze zijn omhoog gericht en centraal tussen de assen geplaatst, zodat ze de krachten van de weg en de trailer overbrengen op het stijfste gedeelte van het frame, ter verbetering van de rolstabiliteit. De luchtvering heeft een intelligent regelsysteem dat ervoor zorgt dat de lastverdeling tussen de assen wordt geoptimaliseerd voor maximale kantelstabiliteit.

Luchtvering

300 millimeter boven de grond

Het ontwerp van de Volvo FMX plaatst kwetsbare onderdelen, zoals hoger geplaatste veerplaten en luchtbalgen, boven de aangedreven assen, waar ze minder te verduren hebben. Dit resulteert in ten minste 300 millimeter bodemvrijheid. De schijfremmen worden beschermd door veiligheidskooien, maar ook die zitten 340 millimeter boven de grond.

300 millimeter boven de grond

Automatic Traction Control (ATC)

Automatic Traction Control (ATC) is een slimme voorziening die automatisch de vooras van de Volvo FMX activeert wanneer dat nodig is. Terwijl permanente All-Wheel-Drive (AWD) de gebruikelijke optie is voor trucks in de bouw, hanteert Volvo Trucks een andere aanpak. In slechts twee tot vijf procent is permanente AWD echt nodig. Dat houdt in dat een aangedreven vooras in 95% van de tijd een verspilling van brandstof is, behalve bij een Volvo FMX met Automatic Traction Control.

Automatic Traction Control (ATC)

I-Shift voor de bouw

I-Shift voldoet ruimschoots aan de eisen van zeer zware toepassingen. Dankzij de verbeterde versnellingsbak en de aanpassingen in de schakelsoftware is I-Shift nu ook geschikt voor heavy duty omstandigheden, zoals in ruw en bergachtig terrein. Omdat I-Shift nu ook leverbaar is voor voertuigen met een aangedreven vooras (4×4, 6×6, 8×6 en de nieuwe 10×6), kan de intelligente transmissie nu voor bijna elke opdracht worden ingezet.

I-Shift voor de bouw

Robuuste sleephaak

De Volvo FMX is gebouwd om het zware duw-en trekwerk van de bouwindustrie aan te kunnen. De vrachtwagen is sterk genoeg voor 32 ton aan de sleephaak. Als de truck tegen een hoop steenslag aanrijdt, of zelfs tegen een betonnen muur, kan de truck gewoon doorgaan met werken alsof er niets is gebeurd. De trekbalk bestaat uit één stuk gietijzer.

Robuuste sleephaak

Een aandrijflijn voor elk doel

De aandrijflijn van de Volvo FMX is nu uitgerust met een betrouwbare D11- of D13-motor die al het vermogen en koppel levert dat u nodig heeft voor uw werk. Gekoppeld aan de intelligente I-Shift – nu leverbaar voor zware toepassingen – wordt uw werkdag nog comfortabeler en efficiënter.

Motoren

  • D11K (330, 370, 410 of 450 pk)
  • D13K (420, 460, 500 of 540 pk)

Versnellingsbakken

  • I-Shift (3 modellen)
  • Handmatig (7 modellen)
  • Powertronic (2 modellen)

Achterassen

  • Enkele reductie (maximaal toelaatbaar treingewicht: 44–70 ton)
  • Naafreductie (maximaal toelaatbaar treingewicht: 65–120 ton)

Krachtige en zuinige Euro 6-motoren

Met de Euro 6-wetgeving wordt een belangrijke stap gezet op weg naar schonere transporten. Tegelijkertijd is het een uitdaging om een motor te kunnen presenteren die aan de eisen voldoet zonder dat de prestaties en het brandstofverbruik daarvan te lijden hebben. De toonaangevende positie van Volvo Trucks op het gebied van dieselmotortechnologie maakt dit mogelijk.

I-Shift voor de bouw

Ingebouwde brandstofzuinigheid met common rail inspuiting

Alle motoren van de nieuwe Volvo FMX zijn uitgerust met een common rail inspuitsysteem. Samen met de daarop afgestemde software geeft dit de beste motorregeling met minder interne wrijving. Het resultaat: een hogere brandstofefficiency, een verbeterd motorkoppel en een snellere respons bij lagere toeren. Onze common rail Euro 6-motoren maken echt het verschil. Voor uw winstmarge én voor het milieu.


Onze Euro 6-oplossing

Volvo Euro 6

1. Motor

Nieuwe motoronderdelen verbeteren de gasstroming en zorgen ervoor dat de uitlaatgassen het nabehandelingssysteem met een optimale temperatuur bereiken.

2. Zevende verstuiver

(niet nodig op D11K- en D13K420-motoren)
Een speciale dieselverstuiver wordt toegepast voor het regelen van de warmte van de DOC en voor een efficiënte en correcte werking van het dieselroetfilter en de SCR.

3. De dieseloxidatiekatalysator (DOC)

De DOC produceert de NO2 die het dieselroetfilter (DPF) nodig heeft om de deeltjes op een efficiënte manier te verbranden. In koude omstandigheden zorgt de DOC ook voor de hitte die nodig is voor de regeneratie.

4. Het dieselroetfilter (DPF)

Het filter verzamelt deeltjes (PM) en slaat deze op tot ze worden verbrand tijdens de regeneratie. De regeneratie vindt automatisch plaats. U hoeft zelf geen enkele actie te ondernemen.

5. Selectieve katalytische reductie (SCR)

In het menggedeelte worden de uitlaatgassen bespoten met AdBlue. Wanneer de uitlaatgassen de katalysator bereiken, worden de stikstofoxiden (NO2) op een efficiënte manier omgezet in onschadelijk stikstofgas en water.

6. Ammonia Slip Catalyst (ASC)

De ammoniakslipkatalysator (is de laatste stap voor de uitlaat, waarbij de eventueel resterende ammoniak (NH3) wordt verwijderd.


I-Shift of Powertronic

De I-Shift-versnellingsbak is wel een van de meest gewaardeerde uitvindingen van Volvo Trucks. En dankzij de versterkte versie is deze nu beschikbaar voor meer en zwaardere toepassingen dan ooit tevoren. Samen met Powertronic, onze volautomatische PowerShift-versnellingsbak met koppelomvormer en oliekoeler, is er altijd een perfecte versnellingsbak voor elke taak.



I-Shift of Powertronic

I-Shift met kruipversnellingen

Volvo Trucks heeft zijn automatische versnellingsbak I-Shift verder doorontwikkeld. Met de nieuwe kruipversnellingen kan de Volvo FMX rijden met hele lage snelheden van slechts 0,5-2 km/u. Dit helpt enorm bij nauwkeurig manoeuvreren zoals in de bouw en bij onderhoudswerkzaamheden.

De automatische versnellingsbak met kruipversnellingen biedt voor transportbedrijven die zware transporten uitvoeren op een veeleisende ondergrond aanzienlijk meer flexibiliteit en de mogelijkheid tot zuiniger rijden.

play
 

Een ruime cabine - en veilig

De cabine van de Volvo FMX is ruim en voorzien van nieuwe en bekende functies die de chauffeur ondersteunen en de werkdag veraangenamen.

Dagcabine

Interieurhoogte: 157 cm (114 cm *)

Slaapcabine

Interieurhoogte: 157 cm (114 cm *)

Globetrotter-cabine

Interieurhoogte: 196 cm (153 cm *)

Manschappencabine

Interieurhoogte 1590 mm (achterste gedeelte van de cabine), lengte buitenkant cabine 3300 mm (BIW), breedte buitenkant 2495 mm (BIW).


* Op de motortunnel


Ruimte om te werken

Een comfortabele chauffeursstoel, uitstekend zicht en volop ruimte maken uw werk aangenamer en veiliger. Een overzichtelijk dashboard, met elke knop en hendel binnen handbereik, vergemakkelijkt het rijden.

Ruimte om te werken

Manschappencabine

Bent u op zoek naar een betrouwbare collega om u te helpen bij uw werk? De ruime, vergrote cabine voor de Volvo FMX biedt comfort en veiligheid in elk detail. De cabine is ontworpen voor zware toepassingen, biedt ruimte aan maximaal zes personen en is uitgerust met allerlei praktische details. De uitklapbare trede en de brede portieren zorgen dat alle passagiers comfortabel en veilig kunnen in- en uitstappen.

Manschappencabine

Chassis voor zware omstandigheden

De Volvo FMX is uitgerust met een keur aan slimme chassisvoorzieningen als tridem, Automatic Traction Control en luchtvering, die zorgen voor een zeer laag brandstofverbruik en eersteklas rijcomfort.

Chassishoogten, bij benadering

Med: 900 mm
High: 1000 mm
X-High: 1200 mm
XX-High: 1240 mm

Wielbases

Trekker: 3.000 tot 4.100 mm
Bakwagen: 3.200 tot 6.700 mm

Luchtvering achter

De meeste vrachtwagens in de bouwsector rijden ten minste de helft van de tijd ongeladen. Gewoonlijk betekent dat een hobbelige rit met veel trilling die door het chassis wordt doorgegeven. Niet met luchtvering. De luchtvering maakt het rijden in de Volvo FMX soepel en comfortabel, waardoor chauffeur, truck en lading minder te verduren krijgen. Onze luchtvering is speciaal ontworpen voor bouwtrucks en nu ook leverbaar voor de configuraties 4×4, 6×6, 8×6 en 10×6.

Luchtvering achter

ATC

Wanneer u op extreem terrein rijdt, heeft u waarschijnlijk al snel een truck nodig met een aangedreven vooras of aandrijving op alle wielen. Automatic Traction Control (ATC) is een revolutionaire nieuwe voorziening die automatisch de aandrijving op de vooras activeert, maar alleen als dat nodig is. U beschikt altijd over de vereiste tractie zodat u nooit vast komt te zitten. Maar het belangrijkste is dat u tot 2% brandstof kunt besparen in vergelijking met een permanent geactiveerde vooras. ATC is standaard voor de configuraties 4×4, 6×6, 8×6 en 10×6.

Volvo FMX - ATC

Liftbare tandemas

Maak een 6×2 van uw 8×4. Of een 4×2 van uw 6×4. De Volvo FMX is nu beschikbaar met de geheel nieuwe liftbare tandemas, een revolutionaire voorziening waarmee de achterste aandrijfas kan worden ontkoppeld en omhoog gebracht als de vrachtwagen is uitgeladen. Net zoals een naloopas verkleint dit de draaicirkel aanzienlijk en wordt het brandstofverbruik lager: met wel 4% bij rijden zonder lading.

Voor een hogere productiviteit zijn weinig zaken belangrijker dan laadcapaciteit. Elke extra ton die wordt vervoerd, kan direct worden vertaald in hogere winstmarges. Met name als u werkt in een afgesloten gebied, waar u de truck kunt beladen tot de technische limieten. We hebben het laadvermogen voor de voorwielophanging nu verhoogd van 18 tot 20 ton voor dubbele voorassen. En de aangedreven vooras kan nu ladingen tot 10 ton aan.

Liftbare tandemas

Tridem

Vergeleken met dubbele voorassen, die standaard zijn voor bouwtrucks, geeft het tridemstel de truck een aanzienlijk krappere draaicirkel. U heeft de keuze uit een naloopas en een voorloopas (of beide, op een 8×2). Beide assen worden hydraulisch gestuurd en kunnen omhoog worden gebracht bij het rijden zonder lading, waardoor u brandstof bespaart en onnodige bandenslijtage voorkomt. Het tridemstel is goedgekeurd voor ladingen tot 36 ton, waardoor het maximaal brutovoertuiggewicht op 56 ton komt voor een 10×4.

Tridem

Sleephaak

De Volvo FMX is gebouwd om het zware duw-en trekwerk van de bouwindustrie aan te kunnen. De truck is sterk genoeg voor 32 ton aan de sleephaak. Als de truck tegen een hoop steenslag aanrijdt, of zelfs tegen een betonnen muur, kan de truck gewoon doorgaan met werken alsof er niets is gebeurd. De trekbalk bestaat uit één stuk gietijzer.

Sleephaak

Volvo FMX met vijf assen af fabriek

Volvo Trucks biedt nu vijfassige trucks af fabriek. Dit biedt talrijke voordelen vergeleken met achteraf inbouwen van een as. U krijgt een volledige typegoedkeuring voor het voertuig. U heeft de vrachtwagen sneller en voorkomt kostbaar ombouwwerk. U krijgt ook de volledige garantie en aftermarket-ondersteuning van Volvo Trucks, met op den lange duur lagere bedrijfskosten. Kies tussen 10×4 en 10×6 (met aangedreven vooras).

Vijf assen af fabriek

EBS

Met de nieuwste aanvulling op ons remprogramma betekent het kiezen voor trommelremmen niet dat u concessies moet doen voor wat betreft de remkracht. De elektronisch geregelde remmen (EBS) leveren een aantal grote voordelen ten opzichte van een conventioneel systeem, met een duidelijk betere respons, snellere prestaties en een prettiger remgevoel. Bovendien krijgt u de beschikking over een reeks handige functies, zoals Brake Blending (waarbij de hulpremmen de bedrijfsremmen ondersteunen), Hill Start Aid en Launch Control (waarbij de remmen samenwerken met I-Shift). EBS is beschikbaar voor een specifieke reeks asconfiguraties en chassishoogten.

EBS

Ik wil een offerte voor de Volvo FMX

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

Boek nu een proefrit

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

Ik wil graag meer informatie

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com


De Volvo FMX kan worden uitgerust met deze configuraties

Cabines

Volvo FMX Cabines
  • Dagcabine
  • Slaapcabine
  • Globetrotter-cabine
  • Manschappencabine

Motoren

Volvo FMX Motoren
  • D11K
    330, 370, 410, 450 pk
  • D13K
    420, 460, 500, 540 pk

Transmissie

Volvo FMX Transmissie
  • I-Shift
  • Powertronic

Achterassen

Volvo FMX Achterassen
  • Enkele reductie
    (Maximaal toelaatbaar treingewicht: 44–70 ton)
  • Naafreductie
    (Maximaal toelaatbaar treingewicht: 65–120 ton)