Volvo FM

Volvo FM

Distributie en bulkvervoer

De Volvo FM is een extreem flexibele truck. Als trekker is de lichte Volvo FM bijzonder geschikt voor bijvoorbeeld bulkvervoer, als bakwagen een alleskunner in de distributie. Kortom een vrachtwagen die flexibiliteit combineert met een laag brandstofverbruik en een enorme efficiency. Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus helpt u graag bij het samenstellen van de Volvo FM, die in vele configuraties beschikbaar is: trekker, bakwagen, tankwagen, brandweerauto, kraanwagen, of de ultieme autotransporter.


Veel innovaties aan boord

Volvo Dynamic Steering vermindert de krachten op het stuurwiel tot wel 85%. Ruim voldoende om lichamelijke klachten bij de chauffeurs te verminderen en de productiviteit te verhogen. Volvo Trucks Dynamic Steering biedt perfecte stabiliteit bij hoge snelheden, volledige controle bij lage snelheden, maar ook achteruitrijden met precisie. En dat voelt de chauffeur direct: het systeem zorgt voor een lagere belasting voor de spieren. Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder die met dubbele voorassen.

Veel innovaties aan boord

Als een personenauto

De wielophanging van de Volvo FM is gelijk aan een personenauto. Vooral de koersstabiliteit en de stuurcontrole zijn buitengewoon. Bij de Volvo FM voelt het alsof de vrachtwagen zich nog meer tegen de weg aandrukt, alsof de rijpositie lager is. Dat komt door een aantal innovaties, zoals bijvoorbeeld de plaats van de stabilisator. Wanneer een volgeladen truck de bocht omgaat, wordt er veel torsiekracht van de trailer overgebracht op het trekker-chassis. Deze kracht kan worden doorgegeven aan de assen en ervoor zorgen dat de wielen niet meer zijn uitgelijnd. Dit levert een onaangenaam gevoel op bij de chauffeur die dit moet compenseren. Doordat de stabilisator bij de Volvo FM dichter bij de koppelschotel is geplaatst, is de truck in bochten veel stabieler.

Als een personenauto

Krachtige en zuinige motoren

De Volvo FM voldoet aan de strengste milieueisen tot dusver: emissie van stikstofoxiden is met 80% verlaagd en de uitstoot van roetdeeltjes is gehalveerd. Dit is mogelijk gemaakt door een verbeterde SCR-techniek (Selective Catalytic Reduction) en een efficiënter Ad Blue-doseringssysteem.

De Volvo FM-reeks bestaat uit:

  • D11, 11 liter met 330 tot 450 pk
  • D13, 13 liter met 420 tot 500 pk
Krachtige en zuinige motoren

Veel koppel bij lage toerentallen

De Volvo Trucks-motoren bieden een uitstekend koppel bij lage toerentallen, waarbij het maximumkoppel beschikbaar is over een zeer breed toerengebied. Dat resulteert in een snelle acceleratie, uitstekende trekkracht, comfortabele rijeigenschappen bij een lage snelheid en belangrijk zuinig en aangenaam rijden bij kruissnelheid.

Veel koppel bij lage toerentallen

Brandstofbesparing met I-See

Met I-See kan tot 5 procent brandstof bespaard worden. Er wordt een optimale brandstofefficiency bereikt door informatie over de topografie van de weg te gebruiken voor het regelen van de snelheid en het schakelen. Deze gegevens worden nu automatisch gedownload uit de I-See-database.

I-See

Volvo FM Light Concept

Door het streven van Volvo Trucks om het gewicht te optimaliseren verloor de standaard 4×2 FM-trekker gewicht. Wie nog lichter wil, kan kiezen voor Volvo FM Light Concept, waarbij geen concessies zijn gedaan aan veiligheid en kwaliteit.

Laag eigen gewich

Laden en lossen met Work Remote

Work Remote is een geweldig hulpmiddel bij het laden en lossen. Je kunt tijdens het laden zien wat de asbelasting is van de verschillende assen en dat maakt het mogelijk bij te sturen. Het komt er op neer dat Work Remote een draadloze afstandsbediening is, waarmee je laden en lossen vereenvoudigt. Je moet het zien als een universele afstandsbediening, zoals voor de tv. Work Remote is gemak, veiligheid en brandstofbesparing in één schermpje en acht knoppen. Zo kan je met Work Remote via de afstandsbediening de motor starten en stoppen, lichten aan- en uitzetten, de luchtvering laten zakken of stijgen en de cabine op slot doen. Maar de optie kan ook ingezet worden om bijvoorbeeld, de auto naar één kant te laten hellen, de laadklep te bedienen, te kiepen en een op de PTO aandreven functie te starten en stoppen, zoals een haakarm of een pomp. Dat werkt met meer zekerheid, veiliger en het scheelt tijd.

Work Remote

Aangename cabine

De Volvo FM cabine biedt veel ruimte, veel comfort en veel opbergruimte. Belangrijk punt van de Volvo FM is de lage instap, waardoor de vrachtwagen geschikt is voor distributie met veel stop-overs.


Chauffeurs hebben alle informatie, hendels en functies binnen handbereik. Essentiële informatie is in één oogopslag zichtbaar. De snelheidsmeter, de tachometer en andere belangrijke meters zijn in het directe blikveld van de chauffeur geplaatst. Minder vaak gebruikte informatie is verder weg geplaatst, om afleiding te verminderen.

Essentiële informatie is in één oogopslag zichtbaar

Chauffeurs zijn er in verschillende vormen en maten. Sommigen hebben meer ruimte nodig dan anderen. De cabine in de Volvo FM is ontworpen om gemakkelijk te kunnen bewegen… ongeacht wie er achter het stuur zit. Daarom is een aantal functies en schakelaars op het dashboard geplaatst, zoals I-Shift, de elektronische parkeerrem en de USB-poort.

Ruimte in de cabine van de Volvo FM

100% productief

De Volvo FM is uitgerust met de geavanceerde communicatie-eenheid Telematicgateway die continu waakt over de essentiële onderdelen van de truck. Dat in combinatie met het Volvo Gold Contract maakt het mogelijk dat de Bluekens werkplaats als het ware meekijkt; vitale functies van de truck worden gemonitord en wanneer nodig zal uw werkplaats contact met u opnemen. Het vrachtwagenonderhoud kan daardoor pro-actief worden gepland om stilstand tot een minimum te beperken. De truck kan dan worden onderhouden als deze niet wordt gebruikt.

100% productie

Motoren

Selective Catalytic Reduction

De Volvo FM heeft krachtige en zuinige motoren. Motoren die voldoen aan de strengste milieueisen: de emissie van stikstofoxiden is met 80% verlaagd en de uitstoot van roetdeeltjes is gehalveerd. Dit is mogelijk gemaakt door een verbeterde SCR-techniek (Selective Catalytic Reduction) en een efficiënter Ad Blue-doseringssysteem.

De Volvo FM-reeks bestaat uit:

  • D11, 11 liter met 330 tot 450 pk
  • D13, 13 liter met 420 tot 500 pk
Volvo FM motoren

Ingebouwde brandstofzuinigheid met common rail inspuiting

Alle motoren van de nieuwe Volvo FM zijn uitgerust met een common rail inspuitsysteem. Samen met de daarop afgestemde software geeft dit de beste motorregeling met minder interne wrijving. Het resultaat: een hogere brandstofefficiency, een verbeterd motorkoppel en een snellere respons bij lagere toeren. Onze common rail Euro 6-motoren maken echt het verschil. Voor uw winstmarge én voor het milieu.


Onze Euro 6-oplossing

Volvo Euro 6

1. Motor

Nieuwe motoronderdelen verbeteren de gasstroming en zorgen ervoor dat de uitlaatgassen het nabehandelingssysteem met een optimale temperatuur bereiken.

2. Zevende verstuiver

(niet nodig op D11K- en D13K420-motoren)
Een speciale dieselverstuiver wordt toegepast voor het regelen van de warmte van de DOC en voor een efficiënte en correcte werking van het dieselroetfilter en de SCR.

3. De dieseloxidatiekatalysator (DOC)

De DOC produceert de NO2 die het dieselroetfilter (DPF) nodig heeft om de deeltjes op een efficiënte manier te verbranden. In koude omstandigheden zorgt de DOC ook voor de hitte die nodig is voor de regeneratie.

4. Het dieselroetfilter (DPF)

Het filter verzamelt deeltjes (PM) en slaat deze op tot ze worden verbrand tijdens de regeneratie. De regeneratie vindt automatisch plaats. U hoeft zelf geen enkele actie te ondernemen.

5. Selectieve katalytische reductie (SCR)

In het menggedeelte worden de uitlaatgassen bespoten met AdBlue. Wanneer de uitlaatgassen de katalysator bereiken, worden de stikstofoxiden (NO2) op een efficiënte manier omgezet in onschadelijk stikstofgas en water.

6. Ammonia Slip Catalyst (ASC)

De ammoniakslipkatalysator (is de laatste stap voor de uitlaat, waarbij de eventueel resterende ammoniak (NH3) wordt verwijderd.


Breed toerengebied

De motoren van Volvo Trucks bieden een uitstekend koppel bij lage toerentallen, waarbij het maximumkoppel beschikbaar is over een zeer breed toerengebied. En dat betekent een snelle acceleratie, uitstekende trekkracht, comfortabele rijeigenschappen bij een lage snelheid en zuinig en aangenaam rijden bij kruissnelheid.

reed toerengebied

I-Shift - Automatisch schakelen

Rijden met I-Shift is een waar genot. I-Shift maakt gebruik van ingebouwde intelligentie om in elke situatie snel en automatisch de juiste versnelling te kiezen. De software staat garant voor optimaal schakelgedrag. Met de knoppen op de keuzehendel kunt u ook handmatig schakelen.

I-Shift - Automatisch schakelen

Ontdek: I-Shift met kruipversnellingen

I-Shift met kruipversnellingen een nieuw lid voor de I-Shift-familie. De nieuwe uitvoering van de automatische versnellingsbak maakt het mogelijk om tot twee nieuwe kruipversnellingen toe te voegen. Dit betekent onder andere dat de Volvo FM kan wegrijden vanuit stilstand met een treingewicht tot wel 325 ton.

Naast de mogelijkheid om in extreme situaties te starten vanuit stilstand wordt I-Shift met kruipversnellingen gecombineerd met een geschikte achterasoverbrenging die het toerenbereik optimaliseert bij hoge snelheden. Dat heeft als resultaat meer brandstofefficiency.

play
 

I-See: Zuinig Rijden

Met I-See kan tot 5 procent brandstof bespaard worden. Er wordt een optimale brandstofefficiency bereikt door informatie over de topografie van de weg te gebruiken voor het regelen van de snelheid en het schakelen. Deze gegevens worden nu automatisch gedownload uit de I-See-database.

I-See: Zuinig Rijden

Achteras

Er zijn twee types reductie beschikbaar voor de achteras van de Volvo FM:

  • Enkele reductie (maximaal toelaatbaar treingewicht: 44–70 ton
  • Naafreductie (maximaal toelaatbaar treingewicht: 70–120 ton
Volvo FM - Achteras

Het comfort van de Volvo FM cabine

De Volvo FM cabine biedt veel ruimte, veel comfort en veel opbergruimte. Belangrijk punt van de Volvo FM is de lage instap, waardoor de vrachtwagen geschikt is voor distributie met veel stop-overs. De Volvo FM is leverbaar in drie reguliere cabinevarianten:

Dagcabine

  • Binnenhoogte 157 cm (114 cm *)
  • Ergonomische chauffeursomgeving

Slaapcabine

  • Binnenhoogte 157 cm (114 cm *)
  • 1 of 2 bedden
  • Comfortabele slaapgelegenheid

Lage slaapcabine

  • Binnenhoogte 147 cm (104 cm *)
  • 1 persoon
  • Extra laadruimte boven de cabine door verlaagd dak en cabinevering


* op de motortunnel


Globetrotter

Naast bovenstaande reguliere cabines kent de Volvo FM ook Globetrotter cabines. De Globetrotter cabine voor de Volvo FM bieden comfortabele slaapplekken voor één of twee personen. De Globetrotter cabine kent bovendien extra opbergruimte: een binnenhoogte van 205 centimeter en 196 centimeter op de motortunnel. Daarnaast is er nog de Globetrotter XL cabine. Ten opzichte van de reguliere Globetrotter cabine kent deze een binnenhoogte van 220 centimeter en 211 centimeter ruimte op de motortunnel.

Volvo FM - Achteras

Laag eigen gewicht

Het gewicht van de Volvo FM is zeer licht. Door het streven van Volvo Trucks om het gewicht te optimaliseren werd de standaard 4×2 FM-trekker aanzienlijk lichter. Wie nog lichter wil, kan kiezen voor Volvo FM Light Concept, waarbij geen concessies zijn gedaan aan veiligheid en kwaliteit. De Volvo FM weegt in de lichtste configuratie slechts 6.500 kilo.

Volvo FM - Achteras

Work Remote

Work Remote is een geweldig hulpmiddel bij het laden en lossen. Je kunt tijdens het laden zien wat de asbelasting is van de verschillende assen en dat maakt het mogelijk bij te sturen. Het komt er op neer dat Work Remote een draadloze afstandsbediening is, waarmee je laden en lossen vereenvoudigt. Het is vergelijkbaar met een universele afstandsbediening, zoals voor de tv. Work Remote is gemak, veiligheid en brandstofbesparing in één schermpje en acht knoppen. Zo is het mogelijk om met Work Remote via de afstandsbediening de motor te starten en stoppen, lichten aan- en uit te zetten, de luchtvering te laten zakken of stijgen en de cabine op slot te doen. Maar de optie kan ook ingezet worden om bijvoorbeeld, de truck naar één kant te laten hellen, de laadklep te bedienen, te kiepen en een op de PTO aandreven functie te starten en stoppen, zoals een haakarm of een pomp. Dat werkt zekerder, veiliger en het scheelt tijd.

Volvo FM - Work Remote

Ik wil een offerte voor de Volvo FM

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

Boek nu een proefrit

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

Ik wil graag meer informatie

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

Volvo Gold Contract

Volvo Gold Contract

Volvo Trucks biedt voor de Volvo FH en Volvo FM in combinatie met het Volvo Gold Contract de mogelijkheid van connectiviteit. Bluekens Truck en Bus zit virtueel naast u, elke rit opnieuw, voor het continu monitoren van de conditie van uw truck.

Meer informatie

De Volvo FM

Cabines

Volvo FM Cabines
  • Dagcabine
  • Slaapcabine
  • Lage slaapcabine
  • Globetrotter-cabine
  • Globetrotter LXL-cabine
  • Ruimte en comfort

Motoren

Volvo FM Motoren
  • D11K
    330, 370, 410 of 450 pk
  • D13K
    420, 460, 500 pk

Transmissie

Volvo FM Transmissie
  • I-Shift

Achterassen

Volvo FM Achterassen
  • Enkele reductie
    (maximaal toelaatbaar treingewicht: 44–70 ton)
  • Naafreductie
    (maximaal toelaatbaar treingewicht: 70–120 ton)

Bluekens Truck en Bus is servicepartner van