De Volvo FH en Volvo FH 16

De Volvo FH truck is ontworpen met het oog op de chauffeur en voorzien van allerlei baanbrekende innovaties voor winstgevende transporten. Wilt u meer informatie neem dan contact op met uw Bluekens Truck en Bus vestiging.


Volvo Gold Contract voor 100% beschikbaarheid

Met de telematica gateway maakt de Volvo FH overal ter wereld contact met de werkplaats. Bluekens Truck en Bus kan daardoor pro-actief waken over het onderhoud van uw vrachtwagen en op afstand de conditie van de essentiële onderdelen van de truck in de gaten houden. Het onderhoudsschema wordt aangepast aan de werkelijke status en aan de inzet van de truck. Sluit het Volvo Gold Contract af en profiteer van alle voordelen en een hoge beschikbaarheid van meer dan 100%.
100% beschikbaarheid

Geweldig koppel, laag brandstofverbruik

De Volvo-dieselmotoren bieden uitstekende rijeigenschappen en een laag brandstofverbruik. Er zijn zeven verschillende 13- en 16-liter motoren, met vermogens van 420 tot 750 pk.
Geweldig koppel, laag brandstofverbruik

Volvo FH heeft de slimste versnellingsbak ter wereld

Met Volvo Trucks I-Shift wordt uw brandstofverbruik aanzienlijk verbeterd, doordat de versnellingsbak nauwkeurig schakelt en werkt met intelligente software.
Volvo FH heeft de slimste versnellingsbak ter wereld

Schakelen zonder vermogensverlies

I-Shift Dual Clutch is de eerste versnellingsbak op de markt met een dubbel koppelingssysteem voor zware trucks. Dankzij deze nieuwe manier van schakelen zonder vermogensverlies, blijft het koppel optimaal en verliest de truck geen snelheid tijdens het schakelen. Voor de chauffeur is het resultaat meer comfort en efficiënt weggedrag. De versnellingsbak bestaat uit twee prise-assen en een dubbele koppeling. Dit betekent dat de twee versnellingen tegelijkertijd kunnen worden gekozen. De koppeling bepaalt welke versnelling actief is. I-Shift Dual Clutch is gebaseerd op I-Shift, maar de voorste helft van de versnellingsbak is opnieuw ingedeeld met geheel nieuwe onderdelen.
Schakelen zonder vermogensverlies

I-Shift met kruipversnellingen

De nieuwe versnellingen die zijn toegevoegd aan de automatische versnellingsbak leveren een uitzonderlijk startvermogen voor trucks die zware ladingen vervoeren onder lastige omstandigheden. Het systeem is geheel uniek voor in serie geproduceerde zware trucks.


Brandstof besparen op elke helling

Een intelligente Cruise Control die vooruitdenkt – een innovatie die revolutionair is. U bespaart hiermee tot 5% brandstof. Want door de combinatie van I-Shift en GPS leert dit unieke systeem de topografie van de weg en slaat deze op in een centrale database.
Bespaar brandstof op elke helling

Work Remote

De Work Remote bespaart tijd bij het laden, de functie onthoudt tot vijf laadperrons. Daarnaast regelt u met de multifunctionele afstandsbediening handmatig de luchtvering. U kunt ook het motortoerental aanpassen en de instelling van het toerental opslaan. De afstandsbediening kan ook worden gebruikt om de werklampen, zwaailichten in of uit te schakelen. Afhankelijk van de opbouw kunt u diverse andere functies regelen.
Work Remote

Motoren

Zuinig. Krachtig koppel. Betrouwbaar. Dit zijn de kenmerken van de Volvo-dieselmotoren. De range bestaat uit: D13K, 13-liter met 420, 460, 500 of 540 pk (Euro 6

Motoren

Ingebouwde brandstofzuinigheid met common rail inspuiting

Alle motoren van de nieuwe Volvo FH zijn uitgerust met een common rail inspuitsysteem. Samen met de daarop afgestemde software geeft dit de beste motorregeling met minder interne wrijving. Het resultaat: een hogere brandstofefficiency, een verbeterd motorkoppel en een snellere respons bij lagere toeren. Onze common rail Euro 6-motoren maken echt het verschil. Voor uw winstmarge én voor het milieu.


Onze Euro 6-oplossing

Volvo Euro 6

1. Motor

Nieuwe motoronderdelen verbeteren de gasstroming en zorgen ervoor dat de uitlaatgassen het nabehandelingssysteem met een optimale temperatuur bereiken.

2. Zevende verstuiver

(niet nodig op D11K- en D13K420-motoren)
Een speciale dieselverstuiver wordt toegepast voor het regelen van de warmte van de DOC en voor een efficiënte en correcte werking van het dieselroetfilter en de SCR.

3. De dieseloxidatiekatalysator (DOC)

De DOC produceert de NO2 die het dieselroetfilter (DPF) nodig heeft om de deeltjes op een efficiënte manier te verbranden. In koude omstandigheden zorgt de DOC ook voor de hitte die nodig is voor de regeneratie.

4. Het dieselroetfilter (DPF) )

Het filter verzamelt deeltjes (PM) en slaat deze op tot ze worden verbrand tijdens de regeneratie. De regeneratie vindt automatisch plaats. U hoeft zelf geen enkele actie te ondernemen.

5. Selectieve katalytische reductie (SCR) )

In het menggedeelte worden de uitlaatgassen bespoten met AdBlue. Wanneer de uitlaatgassen de katalysator bereiken, worden de stikstofoxiden (NO2) op een efficiënte manier omgezet in onschadelijk stikstofgas en water.

6. Ammonia Slip Catalyst (ASC) )

De ammoniakslipkatalysator (is de laatste stap voor de uitlaat, waarbij de eventueel resterende ammoniak (NH3) wordt verwijderd.


Geïntegreerde brandstofbesparing

De verticale, centraal geplaatste pompverstuivers. De geoptimaliseerde verbrandingskamer geometrie. De snelle en nauwkeurige EMS-geregelde inspuiting. De hoge gasvullingsgraad. Zo kunnen we nog wel even doorgaan met het noemen van factoren die ervoor zorgen dat de motoren van Volvo vrachtwagens nagenoeg onverslaanbaar zijn als het gaat om brandstofbesparing. Dit heeft een gunstig effect op uw eindresultaat. En op het milieu.

Geïntegreerde brandstofbesparing

I-Shift: Intelligent rijden, eenvoudig schakelen

Rijden met I-Shift is een waar genot. Zonder het koppelingspedaal kunt u veilig ontspannen en u op de andere twee pedalen concentreren. I-Shift maakt gebruik van ingebouwde intelligentie om in elke situatie snel en automatisch de juiste versnelling te kiezen. De software staat garant voor een schakelgedrag waar zelfs de beste chauffeurs niet aan kunnen tippen. Maar als u zelf meer te zeggen wilt hebben, dan kan dat. Met de knoppen op de keuzehendel kunt u ook handmatig schakelen.

I-Shift Intelligent rijden, eenvoudig schakelen

I-Shift Dual Clutch

I-Shift Dual Clutch is de eerste versnellingsbak op de markt met een dubbel koppelingssysteem voor zware trucks. Dankzij deze nieuwe manier van schakelen zonder vermogensverlies, blijft het koppel optimaal en verliest de truck geen snelheid tijdens het schakelen. Voor de chauffeur is het resultaat meer comfort en efficiënt weggedrag. De versnellingsbak bestaat uit twee prise-assen en een dubbele koppeling. Dit betekent dat de twee versnellingen tegelijkertijd kunnen worden gekozen. De koppeling bepaalt welke versnelling actief is. I-Shift Dual Clutch is gebaseerd op I-Shift, maar de voorste helft van de versnellingsbak is opnieuw ingedeeld met geheel nieuwe onderdelen.

I-Shift Dual Clutch

Onthoudt u uw route? De Volvo FH met I-See ook

I-See gaat letterlijk nog een stap verder met de intelligentie van I-Shift. Deze revolutionaire softwarevoorziening maakt gebruik van het geïntegreerde GPS om de reeds gereden wegen te onthouden. Op die manier kan I-Shift niet alleen de op dat moment beste versnelling kiezen, maar zich ook al voorbereiden op wat nog komen gaat. Alsof er een ervaren copiloot naast u zit, die elk gedeelte van de weg uit zijn hoofd kent. I-See levert een extra brandstofbesparing tot 5% op (wanneer I-Cruise de hele tijd is ingeschakeld).


Achteras

Er zijn twee types reductie beschikbaar voor de achteras van de nieuwe Volvo FH en Volvo FH 16:

  • Enkele reductie (maximaal toelaatbaar treingewicht: 44–70 ton)
  • Naafreductie (maximaal toelaatbaar treingewicht: 70–120 ton)

De perfecte werkplek

We hebben de Globetrotter opnieuw uitgevonden. Voor vrachtwagenchauffeurs is de cabine de reden om te gaan werken met een Volvo FH. Ongeëvenaard comfort aan de binnenkant. Topklasse veiligheid aan de buitenkant. En met een ontwerp dat vast en zeker de aandacht zal trekken op de weg.

Globetrotter XL-cabine

  • Binnenhoogte 220 cm (211 cm*)
  • 1 of 2 bedden
  • Royale opbergruimte
Volvo FH Globetrotter XL Volvo FH Globetrotter XL

Globetrotter-cabine

  • Binnenhoogte 205 cm (196 cm*)
  • 1 of 2 bedden
  • Veel opbergruimte
Volvo FH Globetrotter-cabine Volvo FH Globetrotter-cabine

Slaapcabine

  • Binnenhoogte 171 cm (162 cm*)
  • 1 persoon
Volvo FH Slaapcabine Volvo FH Slaapcabine

Lage slaapcabine

  • Binnenhoogte 147 cm (138 cm*) 
  • 1 persoon
Volvo FH Lage slaapcabine Volvo FH Lage slaapcabine

* Op de motortunnel

Chassishoogten

X-Low (trekker)ca. 810 mm
Lowca. 850 mm
Medca. 900 mm
Highca. 1000 mm
X-Highca. 1200 mm

Onafhankelijke voorwielophanging

Met onafhankelijke voorwielophanging kunnen de voorwielen van de Volvo FH verticaal onafhankelijk van elkaar bewegen, wat uitstekende rijeigenschappen oplevert. Dit is beschikbaar voor de configuraties 4×2 en 6×2 met een laadvermogen van 8,5 ton. Onafhankelijke voorwielophanging kun nu ook worden gecombineerd met Volvo Dynamic Steering.

Onafhankelijke voorwielophanging

Volvo Dynamic Steering

Actief stuursysteem met torque-overlay (extra bekrachtiging). Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuur recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuur keert automatisch terug naar de neutrale stand, zowel bij vooruit als achteruit rijden. Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder trucks met dubbele voorassen. Het systeem is ook beschikbaar in combinatie met onafhankelijke voorwielophanging.

Volvo Dynamic Steering

Liftbare tandemas

Hiermee kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog worden gebracht, met een lager brandstofverbruik en kleinere draaicirkel als resultaat. Wanneer de truck is uitgeladen, kan de chauffeur met een druk op een knop op het dashboard de aandrijfas omhoogbrengen. Wanneer de truck is beladen, wordt de as automatisch naar beneden gebracht en geactiveerd. 
Liftbare tandemas (Tandem Axle Lift) is beschikbaar voor 6×4- en 8×4-configuraties (met een tandemstel) voorzien van schijfremmen.

Liftbare tandemas

Naloopassen

Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkel- of dubbellucht, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5 of 10 ton.

Naloopassen

Voorloopassen

Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 7,5 of 9 ton.


Trekbalk

Centraal gemonteerde, lager gemonteerde trekbalk en onderbouwkoppeling voor aanhanger van de middenas. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 mm.


Brandstoftanks

Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Maximaal brandstof volume is 1480 liter voor een 4 x 2-trekker.


AdBlue-tanks

Inhoud van 32 tot 100 liter. AdBlue-pomp is geïntegreerd in AdBlue-tankmodule. Kunststof.


Koppelschotels

De gecertificeerde zwaar transport schotelmontage maakt een schotelbelasting van 36 ton mogelijk. De reeks omvat ook een ISO-koppelschotel met L-vormige profielen voor verschillende hoogtes, waarmee wordt gezorgd voor een aanzienlijke keuzevrijheid. De speciale flensmontage van de koppelschotel biedt een laag gewicht aangezien geen extra bevestigingsplaat meer nodig is. De hoogte van de koppelschotel boven het chassis bedraagt slechts 140 mm. Geïntegreerde smering en een indicator voor aanhangeraansluiting zijn als optie leverbaar voor bepaalde varianten.


Remmen

EBS (elektronisch geregeld remsysteem) levert een superieure respons, met uitstekende prestaties en prettig remgevoel, terwijl u ook de beschikking krijgt over een aantal handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen en trommelremmen met Z-nok (voor een specifieke reeks asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door dit uit te breiden met het EBS-Medium-pakket, of een van de aanvullende opties.

Remmen

Ik wil een offerte voor de Volvo FH

Boek nu een proefrit

Ik wil graag meer informatie

Volvo Gold Contract

Volvo Gold Contract

Volvo Trucks biedt voor de Volvo FH en Volvo FM in combinatie met het Volvo Gold Contract de mogelijkheid van connectiviteit. Bluekens Truck en Bus zit virtueel naast u, elke rit opnieuw, voor het continu monitoren van de conditie van uw truck.

Meer informatie

De nieuwe Volvo FH kan worden uitgerust met deze configuraties

Cabines

Volvo FH Cabines
  • Globetrotter XL
  • Globetrotter
  • Slaapcabine
  • Lage slaapcabine

Motoren

Volvo FH Motoren
  • D13K
    420, 460, 500, 540 pk
  • D16K
    550, 650, 750 pk

Transmissie

Volvo FH Transmissie
  • I-Shift
  • I-Shift Dual Clutch

Achterassen

Volvo FH Achterassen
  • Enkele reductie
    (maximaal toelaatbaar treingewicht: 44 - 70 ton)
  • Naafreductie
    (maximaal toelaatbaar treingewicht: 70 - 120 ton)