BEKIJK DE VERHALEN

‘Hier kan ik mijn passie voor trucks in kwijt’

Trucks en techniek hebben Mark Verschuren (36) altijd geboeid. De voormalige chef-kok volgde zijn hart en is nu servicecoördinator bij Bluekens.

“Ik ben gek op alles dat beweegt en naar brandstof ruikt. Eerst brommers, toen auto’s en motoren en later bootjes. Maar ik heb altijd een passie gehad voor vrachtwagens. Van jongs af aan vond ik dat machtig.”

Toch koos Mark aanvankelijk een ander beroep. “Toen ik een opleiding tot elektricien volgde, had ik een bijbaantje in de horeca als afwasser en keukenhulp. De horeca sprak me ook aan. Ik heb toen een koksopleiding gedaan. In de loop der jaren heb ik bij mooie bedrijven gewerkt en uiteindelijk ben ik doorgegroeid naar de functie van chef-kok in een hotel in Breda. Daar heb ik dertien jaar met plezier gewerkt. De laatste jaren begon ik mij wel steeds meer af te vragen wat ik nu echt leuk vond in mijn werk. Ik zag het niet zitten om ergens anders als chef-kok te gaan werken en zocht een nieuwe uitdaging waarbij ik sowieso iets wilde doen met plannen en organiseren.”

De voorkeur van Mark ging uit naar een baan in de techniek. “Een vriend tipte mij dat er een functie openstond als servicecoördinator bij Bluekens. Dat bleek een schot in de roos, de baan past perfect bij mij. Als servicecoördinator ben ik het eerste aanspreekpunt voor de werkplaats. Plannen, organiseren en contact met de klant vind ik ontzettend leuk. Ik begin mijn werkdag met de orders die bekend zijn en verder is het een zoete inval met onder andere reparaties, strandingen en storingen die uiteraard zo spoedig mogelijk opgelost moeten worden. Het regelwerk is aan mij wel besteed.”

Mark is enthousiast over de begeleiding bij Bluekens. “Het inwerktraject is super. Ik krijg bij allerlei afdelingen en diverse vestigingen een kijkje in de keuken. De samenwerking met collega’s verloopt perfect. De bereidheid om elkaar te helpen is groot.”

‘De variatie in het werk spreekt mij aan’

Niels Esselink (28) verruilde de stal voor de garage. In plaats van koeien melken en voeren sleutelt hij nu aan trucks. “Het bevalt mij uitstekend!”

Niels werkte via een uitzendbureau jarenlang bij melkveehouderijen. “Daar deed ik allerlei voorkomende werkzaamheden: melken, voeren, noem maar op. Op een gegeven moment wilde ik echter wat anders, meer variatie in het werk.”

De keuze viel op een baan in de techniek. Dat was niet geheel toevallig. “Ik heb zelf altijd hobbymatig aan brommers, motors en auto’s gesleuteld, dus ik had er al affiniteit mee. Via via kreeg ik de vraag of ik bij Bluekens wilde komen werken. Ik heb er ‘ja’ op gezegd omdat het leuk leek om te werken met vrachtwagens. Heel wat anders dan auto’s, maar wel prachtig werk. Vooral de afwisseling spreekt mij aan. Je begint de dag bijvoorbeeld met de beurt van een truck en aan het eind van de dag ben je bezig om een storing te verhelpen. Daarnaast heb ik fijne collega’s met wie ik goed overweg kan. Dat maakt het ook leuk.”

Niels heeft absoluut geen spijt van zijn carrièremove. “Een paar jaar geleden had ik nooit verwacht dat ik in de vrachtwagens terecht zou komen en hier zou gaan werken, maar ik heb het reuze naar mijn zin. Bluekens is een prettige werkgever. Je mag in principe alle werkzaamheden doen die je wilt en je hebt ook de kans om je te specialiseren. Ik kan, als ik een paar jaar ervaring heb, bijvoorbeeld opklimmen tot APK-keurmeester. Ik raad mensen die een andere baan overwegen zeker aan om bij Bluekens te komen werken. Het werk is gevarieerd en er zijn volop mogelijkheden om door te groeien.”

‘Bij Bluekens zijn er volop
doorgroei­mogelijkheden’

De passie voor techniek is Hans van Nieuwenhuyzen (28) met de paplepel ingegoten. Hij sleutelde al op jonge leeftijd aan auto’s. Op een gegeven moment wilde hij groter en verruilde de technicus personenauto’s voor trucks en trailers.

Wat Hans zo aanspreekt aan trucks? “De grootte, het vermogen, de mooie techniek. Schitterend om daaraan te mogen werken.”

Hans is welhaast met het gereedschap in zijn hand geboren. “Mijn vader heeft een eigen autobedrijf en zo ben ik er ingerold. Toen ik klein was, was ik al aan het sleutelen. Een baan in de techniek heeft mij dan ook altijd geïnteresseerd. Ik heb er eerst voor gekozen om automonteur te worden omdat mijn vader dat ook al was.”

Hans werkte jarenlang als monteur in de garage van een autobedrijf. Het begon echter te kriebelen en Hans ruilde de personenauto’s in voor trucks en trailers. “Ik heb een switch gemaakt omdat ik wat anders wilde. Trucks hebben me ook altijd geïnteresseerd. Ze zijn groot, hebben veel vermogen en zijn mooi om te zien.”

Hans werkt nu als technicus bij Bluekens. “Het leukste van dit werk vind ik de afwisseling. De ene keer ben je bezig met het uitlezen van een truck, dan doe je een beurt, dan weer ben je met een trailer bezig. Elke werkdag is anders. Werken aan trailers vind ik het leukste. Het grove werk: lekker lassen, branden en snijden.”

“Bij Bluekens kom je als werknemer niks tekort. Het werk is afwisselend, het salaris goed, de samenwerking met collega’s gaat perfect en er zijn volop doorgroeimogelijkheden. Ik ben nu bezig met het halen van mijn APK-papieren om keuringen te mogen doen en ik kan verder leren tot bijvoorbeeld diagnosetechnicus.”

‘Bluekens geeft me de kans om me te ontwikkelen’

Glenn Breewel (20) combineert leren met werken bij Bluekens. “Je krijgt alle kans om jezelf te ontwikkelen.”

“De variatie in het werk spreekt mij het meest aan. Als je ’s ochtends op je werk aankomt weet je nog niet wat je gaat doen die dag. Dat kan van alles zijn: van schadeherstel tot onderhoud en motorrevisie.”

“Mijn werkdag begint om 8 uur. Dan wordt het werk verdeeld. Vervolgens gaan we in de werkplaats aan de slag. Normaal gesproken ben je om 17 uur klaar, maar als een collega hulp kan gebruiken of een klant echt op zijn truck staat te wachten ga je iets langer door.”

“Ik heb altijd interesse gehad in de techniek. Op de middelbare school koos ik voor motorvoertuigentechniek. Omdat mijn familie een transportbedrijf heeft, ging mijn voorkeur uit naar bedrijfswagens. Nu volg ik de mbo-opleiding technisch specialist bedrijfsauto’s. Dat combineer ik met werken bij Bluekens. Het is mijn doel om zover mogelijk door te leren. Bluekens is voor mij een prettige werkgever omdat ik de kans krijg om mezelf te blijven ontwikkelen. Je hebt zelf in de hand hoe ver je door wilt leren en Bluekens staat daar 100% achter.”

“Ik zou iedereen aanraden om bij Bluekens te komen werken. Er hangt een goede werksfeer en de samenwerking met collega’s is goed. Je hoeft niet bang te zijn om vragen te stellen en je krijgt genoeg kansen om te groeien.”

‘Geen dag is hetzelfde’

Gitte Mathijssen is opgeleid tot schoonheidsspecialist. Nu werkt ze als magazijnmedewerker bij Bluekens. “De afwisseling vind ik het leukst.”

Van welk merk is die truck? Hoeveel assen heeft die vrachtwagen? Gitte boog zich vroeger onderweg naar een vakantieadres, uitgedaagd door haar vader, achterin de auto al over dat soort vragen. Nu zit ze als magazijnmedewerker dagelijks tussen de trucks en ze zou niet meer anders willen.

Toch is Gitte bevoegd om ook een heel ander beroep uit te oefenen. “Ik heb de opleiding voor schoonheidsspecialiste afgerond. Ook dat werk vond ik erg leuk om te doen. Je maakt namelijk andere mensen blij. Ik deed van alles: handverzorging, voetverzorging, gezichtsverzorging, noem maar op. Maar na mijn opleiding merkte ik dat het lastig was om een baan te vinden. Er wordt altijd om een paar jaar werkervaring gevraagd.”

Via via werd Gitte geattendeerd op de vacature voor magazijnmedewerker bij Bluekens. Ze greep de kans om tussen de trucks te kunnen werken met beide handen aan. “De afwisseling vind ik het leukste aan mijn werk. Geen dag is hetzelfde. Vooral het technische deel vind ik interessant: onderdelen uitzoeken en leren kennen. Het ene moment ben je bezig met een laadklep, het andere moment pik je een order voor motoronderdelen of ben je bezig om materiaal te bestellen.”

Gitte voelde zich direct thuis bij Bluekens. “Als je binnenkomt, word je meteen opgenomen in de familie. Iedereen steunt elkaar, iedereen staat voor elkaar klaar. Echt heel fijn. Ik kan het iedereen die een andere baan overweegt aanraden om bij Bluekens aan de slag te gaan: het werk is uitdagend en de collega’s superleuk.”

Inmiddels is het voor Gitte geen kunst meer om verschillende truckmerken van elkaar te onderscheiden. En nagels verzorgen? Dat doet ze alleen nog in haar vrije tijd, voor familie en vrienden. “Bij Bluekens ben ik op mijn plek.”

‘Een bus weer op weg helpen geeft mij voldoening’

Raymon Wiegers (30) gaat voor het grote werk. Hij heeft personenauto’s ingewisseld voor ov-bussen. Raymon is nu bustechnicus en voorman buswerkplaats.

“Wanneer ik eer heb van mijn werk? Als ik een probleem aan een bus heb opgelost zodat die weer veilig de weg op kan. Als je die bus daarna op de snel(weg) weer tegenkomt, vol met passagiers, dan denk je: ‘Daar gaat mijn bus!’.”

Raymon heeft van zijn passie zijn werk gemaakt. “Ik ben altijd al met mijn handen bezig geweest. Vroeger ben ik begonnen met sleutelen aan fietsen en brommers. Ik heb opleidingen gevolgd en heb tien jaar bij een personenautogarage gewerkt. Het bedrijf waar ik werkte ging dicht en dat was voor mij een mooi moment om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Via een vriend kwam ik in contact met Bluekens Truck en Bus. Toen ben ik hier op proef begonnen bij de bussen en dat beviel goed. Ik heb trainingen gevolgd om de systemen en de techniek te leren kennen. Wat mij aanspreekt aan bussen is de uitdaging. Techniek is techniek, maar dit is natuurlijk wel anders dan personenauto’s. Dit is het grote werk. Hier gebruik je sleutelmaat 55 in plaats van sleutel 6.”

Diverse werkzaamheden
De werkzaamheden zijn divers. “Soms ben je in de werkplaats bezig met onderhoud of reparatie, maar je kunt ook opgeroepen worden om naar een bus te gaan die ergens onderweg is gestrand. Laatst moest ik bijvoorbeeld naar een station. Daar stond een bus vol met passagiers stil. De startmotor was kapot. Toen heb ik er ter plekke een nieuwe startmotor in gezet, waardoor de bus weer op weg kon. Dat vind ik nou mooi: iets is stuk en jij maakt het weer.”

Doorgroeimogelijkheden
“Bluekens Truck en Bus is een werkgever die goed is voor het personeel en oog heeft voor de persoon. Toen ik bijvoorbeeld door omstandigheden thuis nodig was kreeg ik daarvoor de ruimte. Er heerst een goede werksfeer. We werken met een hechte groep collega’s. Daarnaast is het salaris goed en krijg je kansen om door te groeien. Ik ben nu bijvoorbeeld voorman buswerkplaats in Roosendaal. Dat betekent dat ik naast sleutelen ook het werk voorbereid en de planning maak. Zo kun je ook jezelf blijven ontwikkelen.”

‘Hier loop je voorop in de wereld van E-mobility’

Harold de Bodt is E-mobility-specialist bij het E-Mobility Center van Bluekens Truck en Bus. “Iets repareren wat het niet meer doet: dat is het mooiste wat er is.”

Het ene moment haalt hij een accupakket van een elektrisch voertuig uit elkaar om een defect onderdeel op te sporen, even later vervangt hij een kapotte zekering. De werkdag van E-mobility-specialist Harold biedt volop afwisseling. “Maar ongeacht wat de klus is: het boeiende van deze baan is dat je iets wat het niet meer doet repareert, zodat het voertuig rijdend het terrein weer verlaat en de klant tevreden is. Dat is het mooiste wat er is.”

Van bus tot bestelwagen
Harold heeft een voorliefde voor elektro en voertuigen. “Ik heb vroeger elektrotechniek gestudeerd, maar daar was destijds niet zoveel werk in. Daarna ben ik in de voertuigbranche terecht gekomen. Ik heb jarenlang aan grote voertuigen gewerkt, zoals trucks. Maar elektrotechniek is mij altijd blijven boeien en zo ben ik een paar jaar geleden in het E-Mobility Center van Bluekens Truck en Bus in Oosterhout terecht gekomen. Hier kan ik elektro en voertuigtechniek met elkaar combineren en dat is voor mij ideaal. Een defect accupakket openmaken, het probleem opsporen en het betreffende onderdeel vervangen of repareren: dat vind ik de meest uitdagende klus.”

In het E-Mobility Center is alle kennis en ervaring op het gebied van E-mobility gebundeld. Experts hebben in een veilig af te sluiten werkplaats met eigen toegang en faciliteiten alles bij de hand om veilig te werken met hoog-voltagesystemen. “We werken aan allerlei verschillende elektrisch aangedreven voertuigen, variërend van ov-bussen tot bestelwagens. Meestal werk ik hier in de werkplaats in Oosterhout, maar soms ook bij de klant op locatie.”

Vooroplopen
“Als E-mobility-technicus moet je uiteraard affiniteit hebben met voertuigen en een passie voor elektrotechniek. Verder is belangrijk dat je orde en netheid hoog in het vaandel hebt staan en gestructureerd te werk gaat. Je werkt namelijk wel met high-voltage dus dat vraagt een veilige aanpak. Maar het is bovenal een heel aantrekkelijk beroep. E-mobility is in opmars en als Bluekens Truck en Bus lopen wij voorop in de wereld van elektrotechniek van voertuigen. Alle randvoorwaarden zijn aanwezig om het werk goed te kunnen doen. Bovendien zijn de collega’s prettig en is Bluekens een fijne werkgever, waar een familiegevoel heerst.”